free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Látlelet az Ötvenhatosok teréről

Borsa         Címkék: arc, boldogság, magyarország, plakát, tárgy 0 hozzászólás

Az idei ARC fő kérdése: hol a boldogság? A kérdés jogos, hisz az EU-ban mi vagyunk a legboldogtalanabbak. Ötletes, ám lelombozó válaszok az ARC plakátkiállításon.

Nem is választhatott volna aktuálisabb és mellbevágóbb témát a kilencedik ARC plakátpályázat szervezőbizottsága: a boldogság Magyarországon szinte ismeretlen fogalom. Hazánk az Európai Unió legelégedetlenebb országa, egy nemrég publikált felmérés szerint mi valljuk magunkat a legboldogtalanabbnak is. A nyilvánvaló gazdasági okok mellett még számtalan oka van sanyarú énképünknek, hisz nemcsak a gazdagság tehet boldoggá valakit. Hogyan érezzük magunkat? Mi tesz/tenne boldoggá? Miért vagyunk boldogtalanok? Petőfi szavaival: Hol a boldogság mostanában? Ezekre a kérdésre vártak válaszokat a szervezők, a megdöbbentő eredmény csütörtök óta látható a budapesti felvonulási téren.


Nézd meg a díjazott plakátokat!

Lenyilazott, felakasztott szülők sokkolnak az egyik gyerekrajznak álcázott plakáton. Középen sírásra görbülő szájjal áll egy kisfiú, a felirat önmagáért beszél: "megígértétek". Talán Tolonics István munkája, a pályázat legborzongatóbb alkotásnak ítélt Borz díj győztese árulkodik legjobban arról, milyen érzés a boldogság ellentéte, a csalódott, kiábrándult, dühös boldogtalanság. Ha a rajzot médiaformátum szerint plakátként értelmezzük, az egész magyar társadalom alapérzését fejezi ki: "úgy volt, hogy jobb lesz. Azt mondtátok, megígértétek".

Az idei ARC kiállítás ismét számos társrendezvénnyel együtt egészül ki ARC+ gyűjtőnév alatt. Az egykori Felvonulási téren a legjobb hazai kulturális plakátok, a Coca Cola negyvenéves magyar jelenléte alkalmából hirdetett pályázat győztesei, a Nokia kapcsolódó versenyének alkotásai és a Nőkszava Közérdekű Konzultáció Közügyekről pályázat legjobbnak ítélt művei is láthatóak.


Nézz még több képet az ARC kiállításról!

A boldogság legtöbb esetben alaptéma volt, a Coca Colánál a vagányság, a Nőkszava alapítvány esetében pedig a nők és férfiak közötti esélyegyenlőség és a részvételi demokrácia gondolata kapcsolódott még a gondolatindító fogalmakhoz. A beérkezett plakátok sokkoló módon szembesítenek bennünket saját boldogságkórunkkal.

Visszatérő elem a szex, mint örömforrás, a témát legsokkolóbban megközelítő munkát az egyik zsűritag, Babarczy Eszter kultúrakutató egyenesen letiltotta a kiállítandó képek közül, mert szigorúan korhatárosnak gondolta. A kiállításmegnyitót megelőző díjátadó ünnepségen egyszerűen csak a "pina dalaként" emlegetett alkotás, Malatinszky Vivien munkája végül a neki létrehozott Dilemma díjat kapta, hiszen a kép nemcsak megdöbbentő, hanem erősen társadalomkritikus is. Válasz a szexista hirdetésekre, görbe tükör a hamis boldogságképeket sugárzó reklámok világára. A plakát egy sematikus női nemi szervet ábrázol, és egy hozzárendelt szóbuborékot, melyben Cserháti Zsuzsa ismert dalszövegét olvashatjuk: "Boldogság, gyere haza..."



Talán már nyilvánvalóvá vált: ne készüljön vidám látványra, aki az idei ARC kiállítás óriásplakát-erdejében végigsétál, viszont biztos, hogy elgondolkodtató, és nagyon értékes a felhozatal. A fent említett két mű ugyan a legdurvábbak közül való, de általában elmondható, hogy a témát legtöbben maró cinizmussal közelítették meg. Ez azért önmagában látványos diagnózist állít fel a hazai kreatív fiatalok boldogságképéről. Nyilvánvaló, hogy a "szex-evés-vásárlás" háromszög gyakori megjelenése önmagában is társadalomkritika, vicces, vagy mosolyogtató megközelítése az elérhetetlen, nagybetűs Boldogság állapotnak.

A pályázat fődíját elnyert Barta Árpád, és Szabó Ádám Már bennem című képe volt talán az egyetlen, aminek megítélésében a zsűri maradéktalanul egyetértett. Bakos Gábor az ARC egyik ügyvezetője elmondta, nagyon nehezen hoztak döntéseket a boldogságot, vagy boldogtalanságot bemutató plakátok mérlegelésekor, abban azonban mindenki biztos volt, hogy a nagymama viaszkosvászon asztalterítőjén elfogyasztott csokitorta instant boldogságkapszula, ami vizuálisan is azonnal felkelti bennünk a meghitt érzéseket.



A másik kedvenc pályamű videó kategóriában indult, ebben a körben egyébként összességében meglehetősen kevés munkát készítettek a jelentkezők annak ellenére, hogy ma már sokkal egyszerűbb "házimozit" fabrikálni akár ingyenes szoftverekkel, mint pár éve.

1. Látlelet az Ötvenhatosok teréről
2. Civil, képi brainstorming



LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés