free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Krónikus fáradtság

pszichologus@borsa.hu         Címkék: fáradtság, krónikus, pszichológus, púder, szakértő 0 hozzászólás

A Borsa pszichológusa nem mondja meg a frankót, nem adja meg a tuti receptet gondjainkra. Viszont segít új szempontokat találni problémáink megoldásához.

pszichológus

Ajánló

BúvárKund Pszichológusként nem feladatom megmondani a frankót. Arra vállalkozhatom csupán, hogy segítek olyan új szempontokat találni, amelyek felől nézve kissé más megvilágításba kerülnek az említett problémák. BúvárKend kizárólag azokra a levelekre válaszol, amelyek egyben publicitást is kapnak az oldalon, ezek szerkesztett formában, név nélkül kerülnek ki az oldalra.

Kedves Titanilla!

24 éves lány vagyok, utolsó éves az egyetemen. Már a vizsgaidőszakban feltűnt, hogy állandóan zsibbad a karom (néha csak az ujjaim zsibbadtak el, de volt, hogy egyáltalán nem éreztem a karom). Nem tulajdonítottam túl nagy jelentőséget az egésznek, bár borzasztóan zavart.

Amikor végeztem a vizsgákkal, teljesen megbetegedtem: tél volt, torokgyulladás, köhögés, orrfújás, láz, végül is a szokásos. Emlékszem, még mondtam is, hogy úgy látszik, tényleg megviselt a két szigorlat, ha ennyire leépült az immunrendszerem. A bajok itt kezdődtek: borzasztóan lassan épültem fel, vagy öt hétig szedették velem a különféle gyógyszereket a dokik. És igazából azóta sem jöttem helyre. Rengetegszer fáj a fejem, ami korábban nem volt jellemző, és örökké fáradt vagyok. Sokszor képtelen vagyok egy megállónyit legyalogolni, mindig békávézok, taxizok. Az esti programjaim alaposan megritkultak, mert annyira álmos tudok lenni már délutánonként, hogy le kell mondanom a találkozókat, mert azt érzem, hogy nem tudnék két percig sem odafigyelni a többiekre.

Húszféle rendelésen jártam már, közkórházakban, magánorvosoknál, kuruzslóknál satöbbi, de senki sem mondott lényegében semmi értelmeset, vagy olyasmit, ami hosszú távon is használna. Végül egy pszichiáternél kötöttem ki, aki szerint "krónikus fáradtság szindrómával" küzdök. A neten elolvastam ezt-azt, voltak hasznos tanácsok is, de gondoltam, mielőtt belekezdenék valamilyen költséges terápiába, megkérdezek valakit, hogy mit ajánl ilyen problémák esetén.

Előre is köszönöm a választ, további jó munkát kívánok,

üdvözlettel: Ági

Kedves Ági,

a krónikus fáradság szindróma - a továbbiakban: kfsz - az a betegség, amiről tényleg elmondható, hogy több lábon áll: számos, különböző oka lehet, és a hatékony terápiának bizony valamennyit célba kell vennie. A vitaminhiány leküzdése, a megfelelő táplálkozás, a kávé-cigi-pia kombók kiiktatása vagy legalábbis mérséklése alapvetően nem az én asztalom, mégis: a terapeutád remélhetőleg foglalkozni fog az életmódod konkrét kérdéseivel is. Ilyen témakör a kfsz esetében például a sport. A pánikbetegség önrontó köréhez hasonlóan itt is könnyen kialakulhatnak az ördögi körre emlékeztető folyamatok. A betegség kezdetén, amikor az ember szűnni nem akaró gyengeséget, erőtlenséget tapasztal, igyekszik "könnyebb üzemmódra" kapcsolni. A hosszú hónapokon át tartó kíméletnek azonban megvan a böjtje: minél inkább igyekszünk pihentetni a testünket, annál kevésbé leszünk képesek megőrizni a fittségünket. Míg korábban simán elsétáltunk az iskoláig, addig - ahogy írod is - most már egy villamosmegállónyi gyaloglás is fárasztó lehet. Mi történik ilyenkor? A fejünkben villogni kezd a piros lámpa: "Hoppá! Valami igazán súlyos betegségem lehet - amit ráadásul az orvostudomány sem képes még megfelelően kezelni! - ha ennyitől kipurcanok. Legközelebb többet kell ágyban feküdnöm, és nem szabad ennyire megerőltetnem magam!". Csakhogy: a kímélő üzemmód végeredménye az üdítő kipihentség helyett a mindent átható, ólmos fáradtság, a tehetetlenség és reményvesztettség érzése, illetve az örökösen nyomott hangulat lesz.

Mi a megoldás? Ha valóban semmilyen testi rendellenességet/szervi elváltozást nem mutattak ki az orvosi vizsgálatok, érdemes megpróbálkoznod a rendszeres testedzéssel. Először egy-egy könnyű sétát iktass be, és ne csodálkozz, ha eleinte valóban fárasztó lesz, hiszen jó ideje nem mozogtál már! Később lehet növelni a terhelést, bár érdemes vigyázni, nehogy túlságosan megerőltesd magad. Sokan ugyanis elkövetik azt a hibát, hogy hirtelen akarják bizonyítani maguknak, hogy kutya bajuk: az extrém erőltetés következménye azonban a letaglózó fáradtság és a gyenge teljesítmény miatti csalódás lehet - ami megint csak megerősíti a "súlyos betegségben szenvedek" elképzelést.

Az egyéb teendők területén viszont sokszor épp fordított utat kell bejárni. Akadnak-e olyan tevékenységek, amelyekben éppen ellentétesen reagálsz, vagyis igenis megerőlteted, túlhajtod magad, és nem fordítasz kellő figyelmet a korlátaidra? Gondolhatsz a tanulásra, a munkáidra, vagy akár az emberi kapcsolatokra is. A pontosság kedvéért érdemes naplót vezetned arról, hogy mikor/hol/milyen helyzetekben tör rád a fáradtság. Előfordulhat például, hogy a betegségnek igenis valamilyen funkciója van az életedben. Mondjuk a végtelenségig erőltetnéd az éjszakákba nyúló tanulást, vagy azt, hogy magadat nem kímélve minden társas eseményen megjelenj, és a legjobb formádat hozd, ám egyszer csak fellázad a szervezeted. Mivel nem vagy képes odafigyelni a saját igényeidre - hogy éppen pihenésre volna szükséged, vagy arra, hogy egy adott szituban őszintén kimondd a véleményed - a fáradtság mint tünet, voltaképpen helyetted oldja meg a problémát. Úgy "menekít ki" bizonyos helyzetekből, hogy mégse kelljen felelősséget vállalnod a tetteidért. Vagyis nem azt mondod, hogy "Kettesre vizsgáztam, mert ezt a hülyeséget nem akartam ennél alaposabban megtanulni!", hanem azt, hogy "Bár borzasztóan igyekeztem, a betegségem miatt képtelen voltam jobban koncentrálni az anyagra". Vagy ha éppen nem akarod vállalni, hogy lemondasz egy mozilátogatást egy olyan film esetében, amit "mindenkinek látnia kell", egyszerűbb helyzetet teremt a problémád, hiszen "érdektelenség" helyett a kfsz-ra hivatkozhatsz.

Sokféle terápia szóba kerülhet a problémától függően. Olyat érdemes választanod, amely lehetőleg minél többféle megközelítést alkalmaz. A hiedelmek vizsgálatától kezdve (mint például a "mindig tökéletesnek kell mutatkoznom"; "a legjobb formámat kell nyújtanom mások előtt, ha ez nem megy, jobb, ha el sem indulok otthonról"), a relaxáción át a sportolásra buzdításig, vagy a családi kapcsolataid vizsgálatáig. A kognitív, dinamikus és relaxációs módszerek ötvözete nagyszerűen célba veheti a különféle háttér tényezőket. Ajánlom például a Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológia Tanszékének ingyenes pszichoterápiás ellátását (bejelentkezni a 459-1493 közvetlen számon vagy e-mailen - klinpszicho@kpt.sote.hu - lehet).

Remélem, sikerül megfelelő terapeutát találnod, és megbirkózol a problémákkal! Mindehhez kitartást és sok sikert kívánok.

Üdvözlettel: Fiáth Tita



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés