free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Kontrollvesztés

Borsa         Címkék: film, iancurtis, joydivision, kritika, premier 0 hozzászólás

Anton Corbijn a fiatalon öngyilkosságot elkövető zenészről, Ian Curtisről szóló filmje nem süllyed a lélekvájkálás szintjére. A Control fekete-fehér dráma hiteles játékkal.

A Joy Division annak ellenére, hogy összesen csak két albummal rendelkezik és csupán négy évig létezett, legendává vált. Ahogyan legenda a drámaian fiatalon elhunyt frontember is, aki önkezével vetett véget életének. Ian Curtist olyan ikonok mellett emlegetik, mint Jim Morrison, Sid Vicious vagy Kurt Cobain. Az okok minden bizonnyal a korban keresendők, a Joy Division a késő hetvenes évek Angliájában volt kénytelen működni, a punk már lezajlott, mindenki kilázadta magát, jött hát a poszt-punk, mely az életteli tagadás és a "No future" helyett a rezignált beletörődés és "No present" felé haladt.



A frontember, Curtis pedig hiába volt tehetséges zeneszerző, a kezdetektől depresszióval és epilepsziával küzdött. Hamar jött a siker, hamar nősült, hamar égett ki, ez esetben az okokat talán fölösleges is keresni. Miért dönt úgy egy 23 éves fiatal, hogy nagy amerikai turnéjuk előestéjén egy üveg viszki és Werner Herzog Stroszekje társaságában felakasztja magát? Ennek nincs értelme, ahogyan valószínűleg Curtis szerint sem volt. A rendezés itt követi el az első méltatnivaló elemét azzal, hogy az életrajz boncolgatása közben nem süllyed lélekvájkálásba, és nem bocsátkozik találgatásokba.

Anton Corbijn holland származású fotós, grafikus, kliprendező, a játékfilmekhez eddig nem sok köze volt. Most mégis úgy döntött, egykori fotóalanyait, a Joy Division zenekart és különösen Ian Curtist formálja meg mozgóképen, de olyan igényességgel, mintha csak egy portfoliót állítana össze. Gyönyörűen fotózott, precízen beállított, kvázi művészi, karcos fekete-fehér képeken követhetjük végig a drámát, melynek eleje nagyon hatásosra és felkavaróra sikerült.



A második félidő azonban megtorpan, Ian Curtis zenész, férj, apa és szerető szerepben teljesít a vásznon, és ebből a magánélet zűrjeit bemutató részek a hanyatlás pillanatától kezdve erőtlen és lassan vánszorgó képkockákká laposodnak. A konyhai veszekedések az asszonnyal, és a szeretővel töltött kiüresedett percek lassan csordogáló, nyúlós végjátékot prezentálnak, a kezdeti felrázóan ütemes jelenetekhez képest.

A magánéleti válság képei Deborah Curtis 1995-ben megjelent életrajzi ihletésű könyvéből, a Touching From a Distance-ből építkeznek, mely visszás, hiszen egy megcsalt és elhagyott asszony látószögéből interpretálja az eseményeket. Ennek fényében a csalódottság és lehangoltság lesz úrrá a mozin, másfelől viszont Anton Corbijn művészi megjelenítése és csodálata adja az alaphangot, ez a kettősség egész végig meghatározó a filmben.



Bár a rendezés csöppet túlhúzta a húrt, a színészi játékra egy rossz szavunk sem lehet; a Curtist alakító Sam Riley zseniális, a fiatalember zenész múlttal vágott bele a filmiparba, ennek köszönhetően valóban őt látjuk a filmben énekelni, de a hitelességen túl Riley-ben is van valami megfejthetetlen furcsaság, mely ez esetben a curtis-i mítoszteremtésnek segít alá hathatósan. De a Deborah-t alakító Samantha Morton is megkapó biztonsággal vezeti végig karakterét a tinilányságtól a külvárosi háziasszony szerepkörig.

 

 



Alapvetően nagyon szép és megrázó alkotás, Corbijn kitett magáért, akiknek pedig valaha is jelentett valamit az a név, hogy Joy Division, nos, ők valószínűleg a legnagyobb filmek között emlegetik majd.

Control
Fekete-fehér feliratos angol-amerikai-ausztrál-japán életrajzi dráma, 122 perc, 2007
Rendező: Anton Corbijn
Forgatókönyvíró: Deborah Curtis, Matt Greenhalgh
Zeneszerző: Joy Division
Operatőr: Martin Ruhe
Producer: Anton Corbijn, Todd Eckert, Orian Williams
Vágó: Andrew Hulmer
Szereplők: Sam Riley, Samantha Morton, Alexandra Maria Lara, Toby Kebbell, Joe Anderson, James Anthony Pearson, Craig Parkinson, Ben Naylor, Nigel Harris
Játékidő: 122 perc
Bemutató dátuma: 2008. október 9.
Forgalmazza: Budapest Film

 



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés