free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Fátyol mögé bújva

Borsa         Címkék: egyiptom, erőszak, fátyol, púder, zaklatás 0 hozzászólás

Egyiptomban e-mail-kampány indult, amiben a szexuális zaklatások ellenszereként a vallási szabályoknak megfelelő öltözködést népszerűsítik. Mert ez elűzi a zaklatót!?

Az egyiptomi nőknek azt tanácsolják, öltözködjenek a vallási normáknak megfelelően, annak érdekében, hogy elkerüljék a szexuális zaklatást. Valójában azonban, aki nőket akar zaklatni, azt jó eséllyel nem tántorítják el a vallási elemek. A Guradian riportja.

Meg tudod védeni magad?


Egyiptomban a közelmúltban e-mail-kampány indult, ami a szexuális zaklatási incidensek ellenszereként a vallási szabályoknak megfelelő öltözködést jelöli meg. A kampányfotón két rózsaszán nyalóka látható: az egyik - mely nincs becsomagolva - hemzseg a legyektől, míg a másik, melyet csomagolópapír borít, érintetlen.



Nem tudod leállítani őket, de meg tudod védeni magad - szól a kapcsolódó szlogen. Egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan kik indították útjára a kampányt, azonban az előzőhöz nagyon hasonló plakátok korábban feltűntek már Kairó utcáin. A kampány a vallásosságot állítja szembe a szexuális zaklatással, ezzel pedig akaratlanul is a nem a vallási előírások szerint öltözködő nőket teszi felelőssé az incidensekért, nem pedig azokat a férfiakat, akik azokat elkövetik.

Hogy mi számít szexuális zaklatásnak, az meglehetősen széles spektrumon értelmezhető, melynek egyik végletét az utcai beszólások, füttyök jelentik, míg a másikat a nemi erőszak. Egy olasz nőismerősöm egyszer azt mesélte, hogy amikor Londonban élt, hiányolta, hogy utána fütyüljenek az utcán úgy, ahogy azt korábban, Rómában megszokta, számára ugyanis ezek a visszajelzések is a szexuális energiájának megerősítését szolgálták. Más nők azonban éppen ellentétesen éreznek ezzel kapcsolatban. Ugyanazok a gesztusok mást és mást jelentenek a különböző emberek számára: ami az egyiknek szexuális megerősítés, az a másiknak zaklatás.



Ahogy aztán a spektrumon minél inkább előrehaladunk, annál egyértelműbben meghatározható, hogy mi az, ami már elfogadhatatlan. Mert ameddig egy fütty vagy egy beszólás még határeset, addig az, ha például egy idegen férfi megfogja egy nő mellét vagy a lábai közé nyúl, az nyilvánvalóan már nem elfogadható viselkedés. Előfordul, hogy azok a nők, akiket ilyen módon zaklattak, hasonlóan reagálnak, mint azok, akiket sokkal súlyosabb incidensek értek, például megerőszakolták őket. Bűnösnek érzik magukat, hogy talán az ő hibájuk volt és rettegnek attól, hogy újra megtörténik a dolog, azért, mert kiprovokálják.

Nem újdonság, hogy a férfiak egyfajta keringőre való felhívásként tekintenek a nők öltözködésére, még akkor is, ha az egyáltalán nem nekik szól. Amikor pedig úgymond reagálnak rá - ami bizonyos esetekben akár szexuális zaklatásként is értelmezhető - majd elutasítást kapnak, még ők vannak megsértődve, ennek pedig hajlamosak például egy jelentőségteljes "ribanc" - illetve rokon értelmű szavai - beszólással hangot adni. Mindehhez pedig még az sem feltétlenül szükséges, hogy a nő kifejezetten kihívóan legyen öltözve. Egy egyiptomi kutatás például kimutatta, hogy a szerény és teljesen zárt hijabot viselő nőket ugyanúgy zaklatják szexuálisan, mint a sokkal többet megmutató öltözéket hordó társaikat.

A hijab

Arab szó, jelentése: elfedni, elbújni.
A hijab egy kendő, melyet a muzulmán nők viselnek. Az iszlám identitás és erkölcs egyik szimbóluma. Felfogásuk szerint ez az öltözék megóvja a nőket a férfiaktól és önmaguktól is. Nem lehet figyelemfelkeltő vagy akár csak kicsit is átlátszó, leggyakoribb színe a fekete.


Tehát valójában nem önmagában a ruha a meghatározó, hanem az a reakció, amit az a férfiakból kivált. És itt érkeztünk el újból a kulturális különbségekhez. Hiszen a társadalmi normák határozzák meg azt, hogy egy-egy ilyen reakció - egy elejtett megjegyzés vagy mondjuk a fogdosás - milyen fogadtatásra talál.

Nem a vallásosságtól függ

Az, hogy a fent említett kampány elindítói a vallási normákat igyekeznek szembeállítani a szexuális zaklatással, alapvetően téves irány. Ugyanis nem kell ahhoz vallásosnak lenni, hogy valaki meg tudja ítélni, mi az, ami még megengedhető és mi az, ami már nem. Még azok a  férfiak is, akik hajlamosak nőket zaklatni, megválogatják a célpontjaikat. Nem zaklatják például a lánytestvéreiket és egyéb nőrokonaikat, aminek az oka nem elsősorban abban keresendő, hogy vallásosak lennének.



A muszlim országokban a fejkendő a belső elkötelezettség, erkölcsösség és áhítat egyfajta szimbóluma. Azok az emberek, akik tisztában vannak a szimbólum mibenlétével, tisztelettel viszonyulnak a fejkendőt viselő nőkhöz. Ugyanakkor ezek a nők is ugyanúgy ki vannak téve szexuális zaklatásnak, hiszen azokat, akik inzultálni akarják őket, abszolút hidegen hagyják a szimbólumok, vallási elemek és az ezek nyomán elvárható tisztelet. Ilyen értelemben tehát a vallási kritériumoknak megfelelő öltözködés senkit sem véd meg a zaklatásoktól.

Éppen ezért azzal kampányolni, hogy a vallásos öltözködés védelmet jelent, voltaképpen veszélyes. Leginkább a zaklatókat menti fel a felelősség alól, amikor arra utal, hogy a nem megfelelő öltözködéssel a nők provokálják ki az inzultusokat. Sokkal jobb lenne, ha a társadalom végre kiállna ezekkel a bűnökkel szemben, ha olyan jogrendszer működne, mely megbünteti azokat, akik ilyen cselekményeket követnek el a nők ellen. Ahelyett, hogy lehetőséget ad a bűnelkövetőknek arra, hogy a vallás fátylai mögé rejtőzhessenek.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés