free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Spangli és nyalás a színpadon

Borsa         Címkék: amerikai, kritika, meccs, premier, színház 0 hozzászólás

A Vidám Színpad helyén nyílt Centrál Színház merészen kezdi az évadot. A Meccs nem lenne rossz előadás, ha feszültségből is annyi lenne benne, mint káromkodásból.

Október 10-én mindenféle puccolást mellőzve megnyitott a vadonatúj Centrál Színház, ami az egykori Vidám Színpad helyén, felújítva, kicsinosítva és korszerűsítve viszi tovább elődje hagyományait, de közben új nevéhez hűen megpróbál valamiféle központi szerepet is betölteni a fővárosi színházkultúrában.

Abszolút premierdarabja egy sikeres Broadway-mű honi átirata, Stephen Belber Meccs - Match - című drámája. Nem véletlenül került ez a darab a "nyitányba", hiszen remekül reflektál a mai élet viszontagságos, meccselős élethelyzeteire. A cím szintjén a koncepció tökéletes, de a darab megtekintése után sok minden felmerült bennünk a mai színjátszással, amerikai mintákkal és hazai színészekkel kapcsolatban is.


Mihályfi Balázs

Stephen Belber darabjáról annyit érdemes tudni, hogy 2004-ben debütált a Broadway közönsége előtt, hatalmas siker lett belőle, nyers stílusát és tipikusan újvilági egyszerűségét zabálta az amerikai közönség. Ez azonban még nem garancia arra, hogy magyar honban is vevő lesz rá a színházba járó réteg. Belber kamaradrámája ugyanis olyan, mint egy amerikai talkshow és tévé-krimi keveréke, vagyis kendőzetlenül trágár és meglepetés nélküli. Ezzel együtt mégis van benne valami megkapó, a karakterek például remekül sikerültek, az alaptörténet ugyan gyenge lábakon áll, de a sztorizós részek elviszik a hátukon a darabot. Az egyetlen gond ezzel az egésszel, hogy idehaza még bőven más a színházi gyakorlat, mint Amerikában.

Itthon igenis meglepő, ha egy darab közepén marihuánás cigire gyújtanak a szereplők, vagy részletesen taglalják szexuális szokásaikat, továbbá ha az egyik főszereplő csak a "köcsög" és szinonimái megszólítással képes kommunikálni a színpadon, az egészen biztosan kiveri a biztosítékot a hazai átlagnézőnél.


Sok káromkodás, kevés feszültség

Nem is a káromkodás mikéntjével van itt a baj, hanem inkább a mennyiségével, egy idő után már inkább ingerlő, mint különösen megdöbbentő, vagy újszerű. Ha kicsit kevesebb lett volna a szexuális aktusra buzdítás és több a feszültség, akkor ez egy remek kis darab lenne. A sztoriban három alak szerepel; Tobi Powel, az egykori híres táncos, a mindkét nemhez vonzódó, szexuálisan túlfűtött 60-as koreográfus, aki mára végletesen egyedül maradt és kötögetéssel elégíti ki évek óta pangó nemi szükségleteit. Hozzá érkezik vendégségbe egy fiatal házaspár, a feleség, Lisa - állítása szerint - doktori munkájához gyűjt anyagot az 50-es évek táncvilágáról, miközben férje, Mike gyanúsan vizslatja Tobit, és közben sorra dönti le a dupla whiskyket. Érződik, hogy valami súlyos titok van a háttérben, ami az első felvonás végére sajnos ki is derül, és azzal együtt a feszültség is oda, a második felvonásra már tényleg csak a túlcsorduló érzelmek és a válogatott "anyázás" marad.

A színészi játék legerősebb láncszeme egyértelműen az idősödő balett tanár karakterét játszó Papp János, aki bár néhol túlfut a szerepen, de semmiképpen sem esik át a ló másik oldalára, lazán és szellemesen hozza a vénülés és a magány mocsarából önmagát kedélyesen ki-kirángató, testes öregfiút. Lisa szerepében Kovács Vandának van talán a legnehezebb dolga, hiszen az ő karaktere a legvisszásabb és legszürkébb, egy alkoholista, dühöngő férjjel megáldott elhanyagolt asszonyka, aki szomorú barnában esik egyik kétségből a másikba, de hitelesen teszi mindezt, és szándékolt fásultsága és lestrapáltsága ellenére is ott van benne a nő.


Papp János szív, Kovács Vanda fásult, Mihályfi Balázs meg iszik

A gyenge pont egyértelműen a Mike-ot alakító Mihályfi Balázsé, aki csak erőtlenül kerülgeti a szerepet, fröcsögnek a szájából az ocsmányabbnál ocsmányabb szavak, de valahogy nem hisszük el neki, hogy tényleg ideges, és üvöltözős jeleneteiben sem az ő színpadi jelenléte a meghatározó, pedig Mike karakterének kéne uralnia az egész darabot, akkor is, mikor csak a sarokban ül, és nem szól semmit. Ehhez persze megfelelő instrukciókat kellett volna kapnia a rendezőtől, Harangi Mária azonban valahogy nem oda koncentrált. Belber drámájának komikus vonalaiban keresi a tragédiát és vissza, bár tény, hogy ezzel is ér el sikereket, de sokkal indokoltabb lett volna a technikai és nyelvi finomságok kihegyezése amolyan hazai formára.

Mindennel együtt egy szórakoztató darabról van szó, amennyiben le tudjuk gyűrni a színházi konvenciókban gyökeredző prüdériánkat, és túl tudunk lendülni a tradicionális amerikai giccsen, akkor lehet egy könnyed, meccsnézős esténk, ahol a végeredmény 1:0 a közönség javára...



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés