free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Vágy és John Maybury

Borsa         Címkék: film, kritika, premier, romantikus, szerelem 0 hozzászólás

A szerelem határai című film romantikus mozi, és bár van benne szerelem meg dráma, mégis kiemelkedik a többitől. Nyeszlett sztori, zseniális képi megjelenítés.

A szerelem határai az a mozi, amit a külföldi szaksajtó az idei év Vágy és vezeklésének kiáltott ki, és bár a hasonlat igencsak sarkos, John Maybury rendezése annyiban mindenképpen formázza kvázi elődjét, hogy van benne szerelem, harc meg dráma. A szóban forgó film története ugyanis a II. világháború alatt játszódik, a németek éppen Londont bombázzák, és ebben a közegben akad egymásra két meggyötört lélek, akik valaha nagyon szerették egymást. Egyikük éppen a XX. század ünnepelt költője, a világhírű walesi Dylan Thomas.

 

JÁTÉK!

Nyerj személyre szabott alakformáló bérletet!

Itt lehet játszani, hajrá!

Ezen a ponton akár azt is hihetnénk, hogy egy életrajzi moziról van szó, és ez a félrevezetés a műfajjelző titulus esetében is játszik. Azonban Dylan Thomas személyén kívül semmi sem utal az életrajzra, sokkal inkább egy teátrális, romantikus drámát látunk, melyben különösen a női szerepek hangsúlyosak. Ha megemlítjük a forgatókönyvért felelős Sharman Macdonald nevét, akkor már egészen világos a dolog; a drámaírónő - aki nem mellesleg Keira Knightley anyukája - sokkal inkább otthon van a színházban, mint a filmek terén, ezt rögtön ki lehet szúrni egészen színpadias dialógusain és jeleneteiben. És ha nem John Maybury kezébe kerül az alapanyag, akkor valószínűleg egy abszolút jelentéktelen sablonszépelgős történet formálódik a végére.

Budapest Film

Keira Knightley

 

A nyeszlett kis sztori tulajdonképpen másodlagos is ebben a moziban, ahogyan sajnos Dylan Thomas személye is. A már említett háborús közegen kívül a fő konfliktusforrás a kontrollálhatatlan vágy és szerelem. Dylan, a mélabús, de harsány művészlélek és egykori kedvese, Vera egy bárban találkozik, ahol a lány éjjelente énekesnőként lép fel. Úgy tűnik, a szerelem újra lángra kap, a difi a dologban, hogy a csapodár költő már jó ideje nős, a szemrevaló asszonyka, Caitlin pedig hamarosan fel is tűnik a színen, és rögtön világos neki, hogy Vera - a többiekkel ellentétben - igazi vetélytárs. Érdekes módon azonban a két nő között barátság szövődik, a gyújtópontban pedig ott van Dylan, és Vera részéről beszáll az "édeshármasba" még egy szereplő, a katonatiszt William is, aki féltékenységével csak még jobban megcibálja a résztvevők idegeit.

 

Budapest Film Többszereplős

 

Tehát egy többszereplős szerelemről van szó, mely ha őszinték akarunk lenni, akkor igencsak banális cselekményszál egy egész mozihoz, de nem is ettől lesz érdekes ez a munka, hanem a rendezői szemléletmódtól. John Maybury nem először lehel életet unalmas és érdektelen forgatókönyvekbe, ő az, aki úgy tud elmesélni egy ezerszer halott, lapos sztorit is, hogy az ember felkapja rá a fejét. Példának a hozzánk csak dvd-formátumban eljutó A Fiók című mozit emlegetnénk, ami igencsak idióta történetre épül, de a mayburys összhatás zseniális.

Itt is hasonló helyzet áll fenn, bár A Fiók egy thriller volt, jelen filmünk pedig egy romantikus-pityergős, mely sokkal nehezebb pálya, mégis sikeresen abszolválja a nézhetőségi kérdéskört. Fő erénye a csodálatos és izgalmas képeiben rejlik, a statikus történet életre kel az egyszer álomszerű, máskor ijesztően realista kompozícióiban. Bravúrosan váltakoznak és keverednek ezek a képsorok, a háború naturalizmusa és sötétszürkéje után a vidéki élet megnyugtató meleg színei felkavaró erejűek. 

 

Budapest Film
Ingerlő


Mindenképpen vizuálisan a legerősebb ez a mozi, azon túl pedig egyértelműen feminin, mert míg a két férfi főszereplő csak árnyék, addig a nők - Sienna Miller és Keira Knightley - megrázó hitelességgel lubickolnak a színen. Gyönyörűek és szomorúak, ezt pedig azzal díjazza a kamera, hogy egészen hosszan időz a semmibe révedő tekinteteken és a könnyáztatta arcokon. Kiemelnénk még Cillian Murphy átlátszó kék szemeit, melyek már szinte ijesztőek, és a tökéletesen passzoló zenei aláfestést.

 



A Dylan Thomas bőrébe bújó Matthew Rhys azonban elbukta a küldetést, egoista költője súlytalan és unalmas, még igazán ellenszenves sem tud lenni, hiába tesz meg ezért mindent, Dylan alakja jelentéktelenné válik saját sztorijában.

Alapvetően a széplelkű romantikusok és javíthatatlan lelki mazochisták mozija ez, ők imádni fogják, és jót bőgnek majd rajta. De akik vizuálisan szeretnék ingerelni magukat, azoknak is csak ajánlható, mert gyönyörű és bravúros képekkel él, többre sajnos most nem futotta...

A szerelem határai / The Edge of Love
Színes, feliratos angol életrajzi dráma, 2008
Rendező: John Maybury
Forgatókönyvíró: Sharman Macdonald
Zeneszerző: Angelo Badalamenti
Operatőr: Jonathan Freeman
Producer: Rebekah Gilbertson, Sarah Radclyffe
Vágó: Emma E. Hickox
Szereplők: Keira Knightley, Sienna Miller, Matthew Rhys, Cillian Murphy, Camilla Rutherford
Játékidő: 110 perc
Bemutató dátuma: 2008. november 6.
Forgalmazza: Budapest Film
 



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés