free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Celebhatározó

Borsa         Címkék: celeb, határozó, magyarázat, szó, történet 0 hozzászólás

A bulvármédia aktuális felkapottját, a "celebség" fogalmát járjuk körbe; a szó létjogosultságától a kialakuláson át egészen az első celebekig, akik forognak a sírjukban, az fix.

A kereskedelmi csatornák és a bulvármédia erősen megkérdőjelezhető tevékenységeinek köszönhetően a napi szókincsünk egyik precedens darabjává vált a "celeb" kifejezés. De tudjuk-e, hogy valójában mit is jelent ez a szó, honnan jött, merre tart, és hogy kik voltak az elsők?




 
Kezdjük mindjárt a szó jelentésével, ami a celebritás rövidüléséből származik - ezt pedig az angol celebrity eredetijéből magyarosította a média -, szó szerint annyit tesz: híresség, sztár, felkapott személyiség. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért nem használjuk egyszerűen ezeket a szinonimákat a kellemetlen hangzású celeb szó helyett, de ebben az esetben igencsak van létjogosultsága az idegenből szakadt frázisnak. A kifejezés ugyanis tekintélyes mellékjelentéssel is bír, mely szerint a celebség, ismertség alapja nem - feltétlenül - tudással társítható elismerés, hanem pusztán egy a média által propagált kép. Vagyis a celebek - többnyire - olyan személyek, akik az égvilágon semmit sem tettek le az asztalra, mégis mindannyian tudjuk a nevüket. Bár az is igaz, hogy a média által celebeknek tituláltak között találunk olyan személyeket is, akik rendelkeznek valóban értékes képességekkel - színészek, sportolók, énekesek -, de alapjáraton a celebség mégiscsak ezt a pejoratív képzettársítást hívja elő.

A bulvárérzékeny körök a mai napig előszeretettel esnek túlzásokba, ha olyan személyeket kell megnevezni, akik már legalább egyszer megfordultak a tévéképernyőn; reality-huszárok, szappanopera epizódszereplők, playboy-nyuszik, harmadrangú "média személyiségek" jelen- illetve jövőbelijei, vagy méginkább exei, pornósok, tinisztárok és megélhetési botrányhősök. Vagyis emberek, akik tökéletesen jelentéktelen dolgokkal írták be magukat a média nagykönyvébe, tulajdonképpen rájuk találták ki a celeb megnevezést. Ebből az aspektusból persze érdekes, hogy miért érez valaki lélekmelengető büszkeséget, amikor végre ráütik a celeb címkét, de fogadjuk el, hogy ilyennek is kell lenni.





 
Az azért már sokkal ijesztőbb, hogy egy a napokban publikált angol felmérés tanúsága szerint a 16-21 éves korosztály életcélja a hírnév, tök mindegy, hogy mivel érik el ezt, csak híresek lehessenek. Hét tiniből egy celeb szeretne lenni, ha felnő, az orvos és a tanár pálya már közel sem olyan kecsegtető jövőkép, mint a semmittevő hírességeké. "Napjainkban a fiatalokra nagy hatással van a hírnév ereje" - nyilatkozta a felmérést végző szervezet szóvivője, Andy Muddimer. "Harminc évvel ezelőtt híresség alatt csak azokat a színészeket és zenészeket értettük, akik már letettek valamit az asztalra. Ma azonban sokan csupán a hírnevük miatt híresek."...




 
Szintén egy angol kutatás eredményeképpen került napvilágra magának a celebségnek a kiindulópontja, az angliai Warwick Egyetem kutatónője, Elizabeth Barry állítja ugyanis, hogy a celebség gyökerei a romantika korába vezetnek vissza, egészen pontosan a bimbódzó magazinkultúra nekrológjaihoz, azaz a gyászjelentés rovatokhoz. Barry az International Journal of Cultural Studies című szakfolyóiratban közzétett tanulmányában azzal érvel, hogy a modern sajtó születésekor a lapok nekrológ rovata volt a legnépszerűbb az olvasni tudó lakosság köreiben. A váratlan halálesetek, betegségek, gyilkosságok és kivégzések adták a legjobb táptalajt a pletykáknak, melyekről aztán gyorsan hírnévre tett szert a megboldogult áldozat. Vagyis ezek a halottak voltak az első olyan igencsak népszerű alanyok, akiknek semmit sem kellett csinálniuk, ahhoz hogy híresek legyenek.

Bár Barry analógiája igencsak morbid, mégis rámutat valami nagyonis lényeges momentumra, méghozzá arra, hogy a mindenkori olvasóközönség, illetve nézőközönség szabja az igényeket. Ha a korabeli arisztokrácia nem mutat ilyen szemérmetlenül mohó érdeklődést ismeretlen elhunytak élete és halálkörülményei iránt, akkor lehet, hogy most a jelen olvasók közül senki sem tudná, hogy ki is az a Paris Hilton, vagy ne adj' Isten, Gáspár Bea. De mindannyian tudjuk sajnos, és bármennyire is szimpatikus ez a nekrológos fejtegetés, amíg képesek vagyunk dzsungelben intrikázó, szuperesküvőt szervező és főzni nem tudó, kétes érdemekkel hírnevet szerző pre- és poszt-közszereplőket bambulni a képernyőn, addig biztos, hogy a celebség uralja a médiát, bármennyire szívesen olvasnánk komplex nekrológot magáról a jelenségről mi is.


LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés