free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Leleplezett joghurtok a Ne vásárolj semmit napon

Borsa         Címkék: bio, joghurt, környezet, tudatos, vásárlás 2 hozzászólás

November utolsó pénteke, a nemzetközi "Ne vásárolj semmit nap", azaz a tudatos vásárlás és fogyasztás ünnepe. Ehhez adunk most egy kis hasznos eligazítást.

"Mióta az új, bifidus essensis tartalmú joghurtot eszem, nincs gondom az emésztéssel" – bizony, nekünk is elegünk van a hasonló marketingfogásokból, ezért érdeklődéssel elemeztük a Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) októberben kiadott listáját, amely a gyümölcsjoghurtok piacán vizsgálódott. A szervezet aktivistái azt kutatták, melyik márka teljesít legjobban és legrosszabbul környezeti, társadalmi és számos egyéb szempont szerint. A tavaly ősszel nyilvánosságra hozott, átfogó céges "zöld lista" kiterjesztésének apropója november utolsó pénteke, a nemzetközi "Ne vásárolj semmit nap", a tudatos vásárlás és fogyasztás ünnepe.
 


Mielőtt a TVE listájának segítségével lerántjuk a leplet a titkos összetevőkben bővelkedő joghurtokról, vessünk egy pillantást erre a viszonylag új, ám annál fontosabb világnapra. Itthon nyolcadik éve rendezik meg az ünnepet különböző civil szervezetek kanadai mintára. Az észak-amerikai országban komoly presztízzsel rendelkező Adbusters nonprofit magazin és a holdudvarában működő, tudatos vásárlásért és fogyasztásért küzdő aktivisták, egyetemisták, újságírók, tanárok és művészek ötlete alapján indult a mozgalom a kilencvenes évek elején. Céljuk, hogy a jelenlegi termelési rendszerek és fogyasztási szokások kritikáján keresztül felhívják a figyelmet természeti, szellemi és kulturális környezetünk pusztulására.

A cégeknek és a nemzetközi nagyvállalatoknak ugyanis általában nem ezeknek az értékeknek a megőrzése a legfontosabb céljuk, hanem a profittermelés, a két út pedig úgy tűnik, nem minden esetben járható egyszerre. Nincs ezen csodálkoznivaló, meg az is butaság, ha mindenféle összeesküvés-elméletet gyártunk világuralomra törő korporációkról. A nagyvállalatok működésének felépítése célzatosan, szervezetten az értékesítésre, a profitteremtésre irányul, hiszen az a dolguk, hogy eladjanak, hogy fennmaradjanak a piaci versenyben.



A tudatos vásárlás és fogyasztás lényege abban áll, hogy vásárlási szokásaink megváltoztatásával, meg egy kis odafigyeléssel megpróbáljuk a fogyasztói oldalról befolyásolni a piacot. Azokat a cégeket érdemes támogatnunk a vásárlásunkkal, amelyek a bevételek maximalizálását nem úgy képzelik el, hogy hülyének néznek bennünket, hanem úgy, hogy igyekeznek súlyuknak megfelelően részt venni a társadalmi és környezeti értékek megőrzésében is.

A hazai Buy Nothing Day egyik szervezője, a Védegylet civil szervezet környezetgazdász munkatársa, Újszász Györgyi megkeresésünkre kiemelte, hogy itthon is egyre fontosabb szempontok ezek. Egyrészt a híradókban is rendszeresen bemutatott élelmiszerbotrányok, másrészt a hazai médiasztárok és hírességek támogatása is jelentősen befolyásolja a fogyasztókat. A magyar társadalom könnyen követ ismert embereket, itthon Hajós András, Novák Péter, és Falusi Mariann a tudatos életmód celeb-nagykövetei.
 


Hogy a jelentős ünnepnap mégsem kap megfelelő médianyilvánosságot, az a természetéből adódik – mondta el Újszász Györgyi. A cégeknek nem áll érdekükben, hogy anyagilag is támogassák a Ne vásárolj semmit napot, így a megjelenési felületek is korlátozottak, nem mondhatjuk el, hogy november utolsó pénteke akárcsak fele annyira népszerű lenne hazánkban, mint a szintén nemrég importált amerikai ünnep, a Halloween.

A szemlélet azonban a Védegylet munkatársa szerint mégis egyre jobban terjed itthon is. Az emberek ma már a bevásárlóközpontokban is keresik a biotermékeket, odafigyelnek egy-egy élelmiszer származására. Egyre többen vásárolnak közvetlenül a termelőktől a piacokon, és nemcsak azért, mert így olcsóbban kijönnek. Sokkal környezetszennyezőbb mondjuk portugál körtét enni, mint magyart, a külföldi áru szállítása, feldolgozása, forgalmazása ugyanis sokkal több időbe, benzingőzbe és energiába kerül.



A Tudatos Vásárlók Egyesületénél Horváth Gergő mondta el a Borsának, mivel készül a szervezet péntekre. Ahogy tavaly már írtunk róla, a TVE listában gyűjtötte össze a legtudatosabb és a legfelelőtlenebb hazai vállalatokat szociológusok és más szakemberek bevonásával objektív szempontok alapján.

1. Leleplezett joghurtok a Ne vásárolj semmit napon
2. Rosszpontos termékek



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés