free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Ne menj el mellette!

Borsa         Címkék: budapest, épület, földalatti, közlekedés, műemlék 0 hozzászólás

Az állandó rohanásban nem jellemző, hogy a megfáradt budapesti műemlékeken elidőzve nézegetné környezetét. Mi megtettük, megnéztük a földalattit. Másképpen.

Az ember ritkán közlekedik úgy a saját szülővárosában, mint egy turista. Ha vendégek is érkeznek hozzá, csak a legjellemzőbbeket mutatja be. Keveseknek jut eszébe a belvárosban a Kossuth Lajos utcáról betérni egy vele párhuzamos kisebb utcába, pedig ott forgatták a legtöbb tizenkilencedik századi jelenetet a híres magyar filmekben. Nem véletlenül, mert ott az ember visszarepül az időben.

Ugyanígy az sem jellemző, hogy a megfáradt budapesti felemelné a fejét buszozás közben és észrevenné, milyen gyönyörű a Párizsi Udvarház vagy a Rákóczi utat szegélyező hatalmas bérházak homlokzata. Persze ki az, aki a városban egy szokatlan épületet látva betér az udvarba és körülnéz? Pedig hol egy zsinagóga, hol egy feltárt ókori római temetőrészlet, hol múzeumba való kovácsoltvas korlát várja. Nem sokan ismerik Budapestet személyesen, pedig érdemes. Ne menj el mellette!


Még több földalatti kép.

Budapesten közlekedni, nem mindig nagy élmény. Mert a villamoson télen hideg van, és különben is beállnak az autósok a sínekre. Mert nyáron nem megy a légkondi. Mert a busz ablakán beesik az eső meg a hó. Mert a légkondis kombinón egyszerűen büdös van. Mert a metró huzatos és vonzza az öngyilkosokat. Mert a sikló drága. Mert a fogaskerekű ritkán jár és csikorog. Mert a libegőn télen nem is lehet libegni. Mert a troli nem csak esőben ráz. Mert az 1-es metró nem is metró, hanem földalatti. És talán az egyetlen olyan közlekedési eszköz Budapesten, amelyiken igenis élmény utazni. Vicces, de a földalatti utasa valóban visszamegy az időben – ha akar, ha nem. Kérjük, vigyázzanak, az ajtók csukódnak!

Ma már azt is nehéz eldönteni, vajon a földalatti útvonalát igazították a műemlékekhez, vagy a műemlékeket építették a földalatti vonala mentén.



Valójában először felszíni vasutat terveztek a földalatti helyére, hogy a Király utcát tehermentesítsék, de aztán a városvezetésnek jobb ötlete támadt. A sínek menjenek le a föld alá, és a Millenniumi kiállítás megnyitójára már az új vonat vigye ki a vendégeket a Ligetbe. A munkálatokra 21 hónap maradt. Az alapok és az oldalfalak betonból készültek, az állomások falát Zsolnay-csempékkel burkolták be, és néhány kisebb műszaki baki után 1896. május 2-án, szombaton kész is lett. Kigördült az Európa első motorkocsis földalatti vasútján közlekedő kisvonat, Londonban ugyanis ekkor még gőzhajtású kocsik közlekedtek.



A Gerbeaud család meglehetősen jó politikai és gazdasági kapcsolatokkal rendelkezhetett, ha el tudta érni, hogy ez a bizonyos első európai motorkocsis földalatti vasút kávéházuk ajtajából induljon. A Vörösmarty téren a Gerbeaud cukrászdába ma is csak úgy lehet bemenni, ha az ember előtte kikerüli a földalatti megállóját. Az épületben már a XIX. század közepén cukrászda működött, és Gerbeaud Emil a századfordulóra nemzetközi hírűvé is tette saját készítésű macskanyelvével és konyakos meggyével. Híres csokigyárából még Belgiumba is szállított. A cukrászda fölött lakott a család: öt Gerbeaud-lány 1 200 négyzetméteren. Az 1948-as államosításkor a Gerbeaud-k Amerikába utaztak, a cukrászda hivatalos neve pedig Vörösmarty lett egészen 1984-ig.

Az egész útvonalat végigkíséri a pompásabbnál pompásabb épületek sora, amelyek szinte egybeépültek a megállókkal. A helyszínek visszaröpítik az embert a XIX. századba: a fából készült padok, a Zsolnay-csempe, a plafont tartó sötétzöld acéloszlopok mintha egy színdarab díszletei lennének. Egyébként is Színház az egész világ címmel egy állandó kiállítás vonul végig a vonal mentén, amely az előző századforduló budapesti színházi életét mutatja be plakátokkal, fényképekkel és a leghíresebb színházak rövid történetével.



Egyetlen egy megálló lóg ki a sorból, mindjárt az első, a Deák téri. Mivel itt találkozik az összes budapesti földalatti közlekedési vonal, az eredeti megállót teljesen átépítették: a korabeli hangulat eltűnt, a falakon a csempék helyett műmárvány lapok. Hangulat azért itt is van, de ahhoz be kell menni a Károly körúti aluljáróban álló Földalatti Vasúti Múzeumba. Az eredeti kijárat a város egyik legelegánsabb szállodája, egy park és egy föld alá rejtett szórakozóhely közvetlen szomszédságában bukkan a felszínre.

1. Ne menj el mellette!
2. Végig az Andrássy úton



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés