free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Időutazás dizájntárgyakkal

Borsa         Címkék: craft, dísztárgy, kiállítás, múzeum, válogatás 1 hozzászólás

Tudjuk, hogy a Borsa olvasói szeretik a modern tárgykultúrát, de a Craft&Design kiállítás egyszerűen kihagyhatatlan. Retró iskolapadok, véres porcelánok és társaik.

Több mint 100 év legjelentősebb ipar- és képzőművészeti tárgyait mutatja be az Iparművészeti Múzeum új kiállítása. A tárlat érdekessége, hogy visszafelé halad az időben, azaz a legfrissebb designtárgyakat és azok őseit rendezi párokba. A látványos mustrán kiderül: nincs új a nap alatt, a magyar tervezők pedig már ötven évvel ezelőtt is progresszívek voltak.

Összesen 1000 tárgyat mutat be a különleges válogatás, amely részben pályázati felhívásra, részben pedig művészektől, közgyűjteményekből került a múzeumba. Van itt mindenféle bútor, edény, dísztárgy, lámpa és korabeli technológia, a mustra igazi értékét azonban az a szemlélet adja, ahogy a kurátorok, Simonffy Márta és Horváth Hilda az anyagot összeválogatták. Egyáltalán nem titkolt céljuk ugyanis az volt, hogy a színes látnivalókkal sokkolják a kortárs kultúrát valamiféle elvont hókuszpókusznak tartó nézőt. Megmutatják, hogy a ma furcsának, bizarrnak és "túl modernnek" gondolt alkotások semmilyen vonatkozásban sem lógnak ki a sorból – már hatvan-nyolcvan évvel korábban is készültek polgárpukkasztó vagy épp különleges és formabontó darabok.


Még sok dizájntárgyat találsz a galériában

Persze tudjuk, hogy a Borsa olvasói nem rettennek vissza a modern tárgykultúrától, ennek ellenére biztosak vagyunk abban, hogy a kiállítás nektek is tartogat meglepetéseket. Az egyes darabok dobogókon állnak, vagy vitrinek mélyén lapulnak, mintha egy művészeti pláza kirakatai között sétálnánk. Öreg és friss, klasszikus és modern tárgypárok nyűgöznek le mindenfelé, a végére pedig egészen másképp gondolunk a kortárs tárgykultúrára, mint korábban. Megtaláljuk a helyét, megbarátkozunk vele, ahogy a posztamensek között sétálva látjuk az elődöket, anyuék legvagányabb bulizós ruháit, a retró iskolapadokat, vagy a csodálatos, szecessziós faragott  székeket.



Pont ez az, ami hiányzik a legtöbb ember műveltségéből: látunk valami újat, frisset, formabontót, és nem tudunk vele mit kezdeni. Nem ismerjük a tárgyainkat, nem tudjuk, miért, hogyan, milyen megfontolásból lettek éppen olyanok, amilyenek. Amikor például a Krea művészeti iskolában egyszer már megcsodált, fémből csiszolt design sakk-készletet látjuk, vajon melyikünk gondol arra, hogy Victor Vasarely, az op-art irányzat atyja már 1935-ben megalkotta a művészsakk elődjét, meglepően hasonló stílusban. Vagy a nyolcvanas évek elején rendszeresített iskolai menza étkészletekről gondoltuk volna, hogy művészek tervezték minden egyes darabját? Kedvencünk a számítógépes alaplapokból (nyomtatott áramkörök fekete dugaljokkal) kirakott faliszőnyeg, ami első blikkre meghökkentő, ha viszont mellé teszünk egy harminc éve készült, geometriai mintákkal díszített elődöt, azonnal látjuk a rokonságot, megértjük a kortárs művész szándékát is.



Ma már persze sem hazai ipar, sem pedig megrendelés nincsen a hasonló projektekre. Legsikeresebb tárgykészítő műhelyünk a Herendi porcelángyár, amely töretlenül ontja a művészi eszközöket, dísztárgyakat. A kiállítás középpontjában extrém kortárs darabok, töredezett, véres zsánerjelenetek is megtalálhatók a klasszikus porcelánokkal együtt. Ugyanez a helyzet a kortárs ruha kreációkkal. Amikor egy-egy designkiállításon, vagy divatbemutatón extrém darabokat látunk, sose feledjük, hogy készítőik számára nem annyira idegenek és vadak ezek az ötletek, mint a hozzá nem értő szemlélő gondolná. Mindennek megvannak a gyökerei és előzményei, a WAMP művészpiacon látott ruhaköltemények nagy része fele annyira sem progresszív, mint a hetvenes években készült iparművészeti kollekciók.



Horváth Hilda, a tárlat egyik kurátora érdeklődésünkre elmondta, hogy céljuk a látványosság megteremtése volt. Azt akarták, hogy a tárgyak beszéljenek egymással, a század eleji és a kortárs darabok közötti rokonság nyilvánvalóvá váljon. Szerencsére kiindulópontjuk nem a klasszikus "nagyágyúk" életműve volt, így a sokat látott hazai művészeti nagyságok munkái nem nyomják el, inkább a kortárstól idegenkedők számára igazolják a modern munkákat. A mai design múltbeli nyomait keresték, nem a közhelyekből indultak ki.

Végigsétálni a kiállításon hasonló érzés, mint amikor a zenében meghallunk egy modern feldolgozást, vagy remixet, és rájövünk, mi is volt a szám eredetije és ki volt az előadó, aki gyerekkorunkban sikert aratott a dallal. A kortárs művészet, a craft és a sorozatgyártásra készülő designtárgyak gyorstalpaló történeti iskoláját érdemes mindenkinek kijárni január 11-ig, az Iparművészeti Múzeumban.


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés