free html hit counter

KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Klasszikus menü karácsonyra

Borsa         Címkék: burgonya, hal, karácsony, receptünk, saláta 0 hozzászólás

Két újabb karácsonyi recept az abszolút kezdőknek, mert még azok is biztosan tudnak rántott halat és majonézes krumplit készíteni, akik eddig csak teát főztek.

Nem kell kétségbe esniük azoknak, akik éppen most, karácsony előtt gondoltak életükben először arra, hogy a konyha nem csak a legjobb bulihelyszín, hanem a lakás olyan része, ahol a hétköznapokon is dolguk és sikerélményük lehet. A klasszikus karácsonyi fogások között is lehet találni olyanokat, amelyek elkészítéséhez egy abszolút kezdő szakértelme is éppen elegendő. A múltheti hókifli receptünk is nekik szólt, és most itt a folytatás, a rántott hal majonézes krumplival. Ennek is tényleg bárki nekiláthat, nem igényel különösebb szakmai hátteret, elég egy kis odafigyelés és elegendő idő a kapkodás elkerülésére.

Nézd meg hogyan készült

A klasszikus karácsonyi hal a ponty, méghozzá patkó alakúra szeletelve, amikor is a kibelezett állatot keresztirányban feldarabolják és kész. Ezenkívül lehet kapni pontyfilét is, ekkor a halhúst lapjával választják le az állat oldaláról. Mindkettő jó lehet, de aki nem szereti a szálkákkal való bajlódást, az inkább válasszon más halat. Aki a ponty ízére vágyik, az vásárolhat édesvízi pangáziuszt, más néven cápaharcsa filét, abban alig van szálka, gyereknek is nyugodtan adható. Aki a tengeri halakat részesíti előnyben, épeszű áron leginkább tőkehalat vagy tonhalat választhat, ezek nem "nemes" halak ugyan, viszont kifejezetten finomak. Ha valaki nem akarja az utolsó pillanatra hagyni a vásárlást, és nem ragaszkodik a teljesen friss halhoz, már most nyugodtan megveheti a halszeleteket, a hűtőszekrény fagyasztójában simán kibírják ezt az egy hetet.

A rántott hal klasszikus körete a majonézes burgonya saláta, aminek elkészítése szintén nem ördöngösség, még akkor sem, ha saját gyártású majonézt használunk hozzá. Annyi macera van csak vele, hogy legalább kétszer fél napot állnia kell ahhoz, hogy igazán összeérjenek az ízek. Ezt tehát a legjobb 23-án reggel elkezdeni, majd 24-én reggel befejezni, hogy a vacsorára éppen jó legyen.

Így készülnek három személyre

A majonézes krumplihoz egy kiló nem szétfővő krumplit vásárolunk. Ezt salátakrumpliként keressük, és ezek közül is a legjobb az aprószemű kifliburgonya, ami a legdrágább fajta, de legalább végre kapható. Héjában megfőzzük, míg forrón meghámozzuk, és amikor langyosra hűlt felkarikázzuk. Vagy kockára vágjuk, ízlés szerint. Két közepes fej lilahagymát meghámozunk és hajszál vékony szeletekre metéljük. Összekeverjük a krumplival és tálba terítjük. Ecetes páclevet készítünk annyi vízből, amennyi a krumplit épp ellepi, majd adunk hozzá három kanál 15 százalékos ecetet, sót, és annyi cukrot, hogy a klasszikus salátaöntetnél egy kicsit savanykásabb legyen. Ezt öntjük a burgonyára, letakarjuk és egy éjszakát állni hagyjuk.

Másnap a megmaradt levet leöntjük róla és elkeverjük egy kiadós adag tartármártással. Ehhez vagy bolti majonézt használunk, vagy magunk készítjük azt. Utóbbi esetben két nagy és friss! tojás sárgáját keverő edénybe tesszük és elektromos habverővel a legmagasabb fokozaton keverni kezdjük. Két deci olívaolajat adagolunk hozzá, mégpedig nagyon lassan, gyakorlatilag cseppenként, folyamatos keverés mellett, hogy a tojás és az olaj teljes mértékben elkeveredjen. A végén halványsárga, nagyon lassan terülő, szinte mozdulatlan anyagot kell kapjunk. Ha bolti majonézt használunk, akkor körülbelül másfél decire lesz szükségünk.

A majonézt sózzuk, borsozzuk, egy kevés mustárt, pár csepp citromlét , két kávéskanálnyi porcukrot és egy nagyon kevés reszelt hagymát adunk hozzá, majd egy nagy doboz tejföllel elkeverjük. Kóstoljuk, utánaízesítjük és a burgonyához keverjük nagyon óvatosan. Letakarjuk és hűvös helyen állni hagyjuk.

Vacsora előtt fél órával a halszeleteket besózzuk, megcsepegtetjük citromlével és tíz percet állni hagyjuk. Kicsit leszárogatjuk papírtörlővel és panírozni kezdjük, de úgy, hogy közben két ujjnyi olajat már melegítünk a tűzhelyen. A panírozáshoz egy nagyobb lapostányérra lisztet szórunk, egy mélyebb edényben felverünk két tojást (meg is sózzuk egy kicsit), és egy másik tányérra zsemlemorzsát (prézli) teszünk. A halhúst először lisztben forgatjuk – mindenhol vonja be -, kicsit lerázogatjuk, majd a tojásba merítjük, végül a prézliben meghempergetjük. Azonnal a forró olajba tesszük és közepes lángon, fedő alatt pirosra sütjük az egyik oldalát, majd amikor megfordítottuk, fedő nélkül a másik felét is pirosra sütjük. Mindig csak annyi szeletet panírozzunk előre, amit azonnal süthetünk együtt, mert a hal állás közben nagyon gyorsan ledobja magáról a panírt. Sütésnél ne szúrjunk a halba húsvillát, inkább két kanállal fordítsuk át, mert nagyon könnyen törik! A majonézes krumplival együtt tálaljuk.

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Stresszoldó ételek

Van, akin a fokhagyma, van, akin a gyömbér segít idegei megnyugtatásában.