free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A bennünk élő Hamupipőke

Borsa         Címkék: anyák, férfiak, hamupipőke, irigység, 1 hozzászólás

A női lélek működésére vonatkozó összefüggéseket keresni gyerekmesékben, vicces vállalkozás. Pedig Hamupipőke kérdései a mi kérdéseink is lehetnek.

Ahogy minden jobbfajta tündérmesének, a Hamupipőkének is létezik felnőtt értelmezése. Bár a sztori arra megy ki, hogy a szerencsétlen lány végül megtalálja a hercegét és boldog lesz, a férfi itt valójában üres mellékszereplő. A valódi konfliktusok nő és nő között zajlanak. Adam Phillips pszichológus a Guardianben elemezte a jól ismert mesét, a női lélek működésének vonatkozásában.

Mit akar a nő?

Freud hírhedt kérdése, hogy "Mit akar a nő?" egyszerre ostoba és enyhén sértő, hiszen arra céloz, hogy a nők általában képtelenek eldönteni mit akarnak, azt a nyilvánvaló tényt kivéve, hogy minden nő különböző és más dolgokat akar, más és más időpontokban. Amit Freud igazából tudni akart, az az, hogy az anyák vajon mit akarnak  gyerekeiktől? Gyerekként és nem csak gyerekként mindannyiunk kérdése ez: mit akarnak tőlünk az anyáink? Hamupipőkének három anyja van: egy, aki meghalt, egy gonosz mostohaanya és egy jótündér.  Azaz egy rejtélyes anya, akinek a kívánságai ismeretlenek, egy olyan anya, aki tönkreteszi Hamupipőke minden örömét és egy olyan, aki mindent megtesz azért, hogy segítse.



Ez a mese voltaképpen egy nagyon is valóságos kérdést vet fel. Hamupipőke kérdései a mi kérdéseink is. Hiszen gyerekként a legtöbben engedelmesen követjük azt, amit mondanak nekünk, és ettől még ha meg is próbáljuk, érdemben nincs nagyon lehetőségünk eltérni. Felnőni pedig annyi, mint a magunk örömét keresni, egy akadálypályán haladva. Hamupipőke is örömkereső, amellett, hogy nagyon segítőkész és együttműködő személyiség. Azt is megmutatja, hogy azok az emberek, akiknek úgymond nehéz gyerekkoruk volt, élhetnek tökéletesen boldog életet, sőt, akkor is lehetnek egyszeriben boldogok, ha előtte soha nem voltak azok. Mindehhez csak annyit kell tenniük, hogy nem adják fel a legmélyebb vágyaikat. Hiszen Hamupipőke is azután kapta meg, amit szeretett volna, miután megfogalmazta, hogy mit szeretne.

A másik feltűnő dolog, ami relevánssá teszi a témában Freud kérdését, hogy Hamupipőke problémáját nem a férfiak, hanem a nők jelentik. Nem az a problémája, hogy nem találja meg  hercegét, hanem az, hogy hogyan jut oda hozzá. Tehát nem az a legfőbb kérdés, hogy fognak-e tetszeni egymásnak, hanem az, hogy más nők eleve nem engedik, hogy találkozhasson vele. Más szóval a valós probléma nem a férfiak és nők között, hanem nők és nők között merül fel. Hamupipőke azt gondolja, hogy a hercege csodálatos, csupán a  történet többi női szereplője - leszámítva  a jótündért - nem akarja hagyni, hogy megismerhesse. Tehát ez a mese gyakorlatilag arról szól, hogy a nők miért akarják megakadályozni, hogy más nőknek örömük legyen.



Meg arról, hogy hogyan válnak a nők a saját vágyaik ellenségévé és hogy más nők irigységétől félve hogyan okoznak csalódást saját maguknak. Hamupipőke mostohaanyja és mostohanővérei a szabotőrök, akik meg akarják akadályozni, hogy a lány elmehessen a bálba. A történet tehát tiszta: nem a bál a probléma, Hamupipőke nem félénk vagy esetlen, és a pár tagjai is akarják egymást - még ha más és más úton jutnak el idáig -, ilyen értelemben tehát senki nem állhat közéjük. A történet a frusztrációról szól. Hamupipőke sztorija voltaképpen azt meséli el, hogy a főhősnő hogyan küzd  meg mindenki frusztrációival azért, hogy saját élete legyen. Azután, hogy összeházasodnak a herceggel, nincs több sztori, nincs is szükség rá: boldogan élnek, míg meg nem halnak.

Funkcionális férfiak

Bár a karakterek egyetlen tündérmesében sem elég kerekek ahhoz, hogy valódi emberek legyenek, ebben a mesében a férfi szereplők feltűnően üresek és csupán funkcionálisan vannak jelen. Két férfinak van funkciója a sztoriban: az apának és a hercegnek, akiket elbűvölnek a női szereplők. A férfiak és nők közötti viszony itt tehát nem sok kérdést vet fel. A konfliktusok nő és nő között zajlanak. A mostohaanya teremt egy hierarchikus helyzetet: a munkamegosztásban Hamupipőke az, akinek a házimunkát el kell végeznie, ez a természetes. A játék neve elnyomás. Ameddig Hamupipőke hagyta, hogy a mostohaanyja terrorizálja, nem akart magának túl sokat. Ameddig így élt, csupán csak dolgozott és aludt, és nem adott lehetőséget arra, hogy valaki felismerje, hogy milyen szép. Fontos, hogy nem a jótündér teszi Hamupipőkét széppé. A varázslat csupán segít abban, hogy végre megmutathassa a szépségét. Az pedig, hogy itt a díszítés - báli ruha, cipellő, hintó - fedi fel a szépségét, ahelyett, hogy éppen elfedné azt, célzás arra, hogy Hamupipőke nyomorúságos élete egyfajta menekülés volt. Ha úgy tekintünk a sztorira, mint belső drámára, akkor voltaképpen a rengeteg munka, amit Hamupipőke végez, egyfajta kísérlet arra, hogy elfojtsa a saját vágyait, hiszen azok irigységet szülnek. A mostohaanya és a mostohanővérek igazából nem abban akadályozzák, hogy elérje, amit akar, hanem abban, hogy egyáltalán bármit is el akarjon érni.

www.musicalpointers.co.uk

Amint a jótündér megérkezik, minden megváltozik. Hamupipőke ahelyett, hogy önfeláldozóan másokat szolgálna, önmagát kezdi szolgálni. A jódtündér itt inkább valamiféle művész, aki nem keres, de talál és élvezi, hogy végezheti a munkáját. Azt kommunikálja, hogy minden, amire szükséged van, ott van kéznél, csak tudnod kell használni. Ha a Hamupipőke sztori arról szól, hogy mit akarnak  nők, íme a válasz: egy olyan anyát, aki mindent megtesz, hogy megkönnyítse a boldogsághoz vezető útjukat, egy olyan anyát, aki örömét leli a lányának való örömszerzésben, ahelyett hogy irigykedne rá. Ilyen megközelítésben tehát a jódtündér - vagyis az anya, aki megfelel az imént felsorolt kritériumoknak - a legfontosabb szereplő egy lány életében. Nélküle - legalábbis a történet által felölelt időszakban - nem tudna megszabadulni otthonról és nővé válni.

Azok után, hogy megkapta a segítséget a jótündérétől, már gyorsan megtalálja a módját, hogy követhesse a vágyait. Elhagyja a cipőjét - mintha csak a telefonszámát adná meg - hogy a herceg megtalálhassa őt. A cipők szimbolizálják a párt, akiknek együtt kell lenniük, de Hamupipőke kettős életét is, ami csak az övé. Olyan, mint egy felfedezetlen titok, amikor pedig felfedezik, az első dolog, amit megtanul, hogy hogyan kell a titkokat megtartani. Ebben az előtte-utána történetben Hamupipőke először saját magának hazudik a szépségéről és a vágyairól, majd a varázslatos átváltozás után más embereknek, annak érdekében, hogy megvédje a boldogságát. Azt mondja a mostohanővéreinek, hogy nem volt ott a bálban, amikor azok elmesélik, hogy a világ legszebb hercegnője járt ott, közönyt színlel. A mostohanővérek részletesen számolnak be a bálról, amiről azt hiszik, hogy Hamupipőke lemaradt, azért, hogy irigykedjen rájuk. Teszik mindezt azért, hogy saját irigységüket gyógyítsák. A történet tanulsága, hogy a nőknek meg kell tanulniuk, hogy ne féljenek az irigységtől, ne kisebbítsék saját magukat. Ehhez persze valóban kell egy bizonyos varázslat. Ahogy Sartre írta: A lázadók meghagyják a világot olyannak, amilyen, hogy lázadhassanak ellene, a forradalmárok viszont megváltoztatják  azt.



A történetben megjelenő két ellentétes anya, a jó, aki gondozza és segíti a lányát, míg a rossz, aki versenytársként kezeli. A rossz anya azt mondja: soha nem kaphatod meg, amit akarsz, azt más kapja meg helyetted, míg a jó anya - a jótündér - a varázslattal utat nyit, hogy olyannak lásd magad, amire vágysz.  Az a nő, aki a gonosz mostohaanyának hisz, szeret csalódást okozni magának, aki viszont a jódtündérben hisz, az képes követni a vágyait.

Nem az a kérdés tehát, hogy "mit akar a nő?", hanem inkább az, hogy "hogyan akarja?".
Hogy jár, ha figyelmen kívül hagyja a saját kívánságait? Mi történik, ha két összeegyeztethetetlen életet él? Vajon a nő az elégedettségtől fél vagy sokkal inkább az irigységtől, amit az elégedettsége kivált. Ha ezeket a kérdéseket feltesszük, be kell látnunk, hogy a férfiak jelentik még a legkisebb problémát. Legalábbis Hamupipőke szempontjából.


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés