free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Ilyen volt 2008

Borsa         Címkék: design, dísztárgy, luxuscikk, tárgykultúra, trend 0 hozzászólás

2008 a változások, a helykeresés, az ellentmondások éve volt a design és a tárgykultúra világában is. Rovatunk óévi terméséből csemegézünk.

2008 nem volt épp a legvidámabb év a Föld bolygó történetében, bár kétségtelen, hogy a világégést, a nagyobb háborúkat és a Nagymező utcai platánsor tervezett kiirtását idén is elkerültük. Az óév azonban komoly bizonytalanságot, gazdasági válságot és talán a világpolitikai erőviszonyok teljes átrendeződését hozta magával, ami közvetetten ugyan, de érezhető volt a design és a tárgykultúra világában is.

Egymásnak ellentmondó stílusok keveredtek látszólag teljes összhangban, egyszerre van jelen a hi-tech, a kapitalista értelemben vett nagypolgári luxus és a természetféltő, csináld-magad zöld design, nagyszabású tervek születtek és tűntek el a süllyesztőben az építészetben. Az egész világot lenyűgözte a népét elnyomás alatt tartó új gazdasági szuperhatalom, Kína belépője a nemzetközi designporondra fantasztikus, az ókori piramisokhoz hasonlóan vérrel és verítékkel építtetett olimpiai díszleteivel, miközben a Szex és New York üdvöskéi változatlanul önfeledt nagyvárosi szupernőstényként hajtottak a legújabb Todd Hase íróasztalra és a Dior ház kisestélyire.



2008-ban Tárgy rovatunk bemutatta a legfontosabb lakberendezési stílusokat, igyekeztünk hasznos tippeket és ötleteket adni ahhoz, hogyan rendezd be első lakásod, vagy miképpen tarthatsz lépést a gyorsan változó trendekkel úgy, hogy hó végén a villanyszámlára is maradjon pénz a tárcádban. Nem volt könnyű dolgunk, hisz az új, organikus, természetközeli és csúcstechnológiával készült bútorok és dísztárgyak mellett továbbra is hódít a barokkos tobzódással beinjekciózott egykori minimál is. A nemzetközi szakkiállítások és vásárok talán még sosem kínáltak annyira színes, sokféle és eklektikus forgatagot mint a hamarosan véget érő esztendőben.



Itthon örömünkre színesedett a paletta: új boltok, designshopok és kiállítások hirdetik, hogy Budapest egyre inkább igyekszik lépést tartani az európai sodrással. Igaz, a hazai kínálatot továbbra is a biztos bevételt remélő, ezért túlságosan izgalmas tárgyakkal nem nagyon kísérletező kereskedők határozzák meg, a leginnovatívabb cégek, fejlesztők és designerek inkább a nemzetközi piacon próbálkoznak. A hazai designélet legjelentősebb eseményén, a Magyar Formatervezési Díj átadóján megtudtuk: ma már elég egy .com végződésű weboldal és a terveikre vevőt találhatnak a fiatalok, miközben itthon nem igazán tart lépést velük a szakma, az online világban pedig gyakran ki sem derül, hogy egy magyar tervező aratott sikert.

Ennek ellenére azért volt szép hazai teljesítmény idén is bőven: a MOME diákjai szinte minden nemzetközi designversenyen dobogós helyezést értek el, a Kitchen Budapest fejlesztői Tokióban mutatták be cuki termékeiket, a Velencei Építészeti Biennálé virtuális magyar pavilonja igazi szenzációnak bizonyult, és hazánk fiai készítették el az első igazi, egy darabból álló keljfeljancsit, a Gömböcöt, ami megint csak világsikert hozott a feltalálóknak. Az aprónak induló, alulról jövő kezdeményezések itt-ott sikerrel törték át a hivatali bürokrácia és a politikai színház falait. A Gepetto vagy a Kolbászból Kerítést stúdió csupa hasznos és látványos fejlesztéssel tette szebbé az életünket 2008-ban.



Szintén az idei év híre, hogy Zaha Hadid, a világ legfelkapottabb sztárépítésze óriás higanycseppet álmodott a Szervita térre. Ennek kapcsán cikksorozatot írtunk a legérdekesebb budapesti építészeti tervekről. Kiderült, itthon leginkább irodaházakat és hoteleket építenek a befektetők közösségi központok és kulturális centrumok helyett, hisz ebből kapják vissza leghamarabb a pénzüket. A sajátos magyar viszonyrendszerben még az is előfordulhat, hogy egy konyhafőnök mondja meg, milyen tervek alapján épüljön luxusszálló a város egyik legszebb terén, és az is lehet, hogy az új budapesti városháza megaprojektből végül semmi sem lesz.

Apropó sztárok: egyre divatosabb, hogy az építészeti szakma aktuális csillagai cipőket, székeket, kávéfőzőt, egeret és más apróságot terveznek megrendelésre. Nem kellett sokat kutatnunk, míg megfejtettük a jelenség okát: ki ne dicsekedne egy Philippe Starck egérrel, vagy egy Hadid edzőcipővel valami luxusyacht fedélzetén megrendezett buliban?

Miközben a világ egyik fele tobzódik a luxuscikkek sokaságában, mások inkább a megújuló energiaforrásokra, a napenergiában rejlő lehetőségekre és zöld designra figyeltek 2008-ban is. Az óévben először a trend markánsan megjelent a magyar formatervezők munkái között is, soha annyi "green" projekt nem volt az Iparművészeti Múzeum kiállításain, mint idén.



A hazai tárgykultúra jelenéről talán egyik interjúalanyunk, Slézia József, a tavalyi Design évkönyv szerkesztője beszélt a legfrappánsabban megkeresésünkre márciusban: szerinte "míg itthon "úri huncutság", a legtehetősebbek passziója a tárgykultúra fogyasztása, külföldön természetes, hosszú évtizedek óta fejlődő folyamatról van szó, amely a mindennapok szerves része. Míg Olaszországban, vagy Angliában egy designkiállítás valós állapotokat, trendeket tükröz, nálunk egy ilyen esemény jobban hasonlít egy csokoládégyárban tett látogatáshoz. A nyálunkat csorgatjuk legfeljebb, majd kifelé menet a shopban veszünk magunknak egy kis kocka finomságot emlékbe."

Reméljük azért minden évben egyre nagyobb kockára futja majd nekünk is, sőt: talán egyszer a saját csokijaink is megjelennek majd a nemzetközi bemutatókon. Idén újra bizonyítást nyert, hogy nem a tehetségek hiánya, vagy a teljesítményük minősége hibádzik Magyarországon.


LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza

Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Újrahasznosítva

Sok munkával újrahasznosított tárgyakból és bútorokból is stílusos otthont lehet varázsolni.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés