free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Fiatal és vékony? Nem kell!

Borsa         Címkék: divat, modell, reklám, riport, tanulmány 0 hozzászólás

A nők többsége állítólag szívesebben vesz meg olyan terméket, amit nem fiatal, fehér bőrű és vékony modellekkel reklámoznak. A divat- és szépségipar lassan reagál.

A reklámvilág régóta elsősorban a fiatal, fehér bőrű és rendkívül vékony modellekben bízik, amiért szembe kell nézniük többek között a feministák és az egészségügyi szakemberek kritikáival is. A Cambridge-i Egyetem üzleti iskolája által végzett kutatás szerint azonban a tökéletesnek mondott modellek szerepeltetése éppen, hogy árt az üzletnek… A Guardian riportja.

Három szempont

A globális kutatás – amely 2000 nő megkérdezésével készült Angliában, Indiában, Kanadában, Brazíliában, Kenyában és Jordániában – a női fogyasztók hozzáállását mérte fel. Az eredményekből kiderült, hogy a nők szívesebben választanak olyan márkákat, amelyeknek a reklámjában hozzájuk hasonló külsővel rendelkező modellek szerepelnek. "Általában az emberek kedvezőbben reagálnak azokra a márkákra, amelyek modelljei az ő korukat, méreteiket és hátterüket mutatják meg" – állítja Ben Barry, a kutatás vezetője. "Nem feltétlenül elég, ha egyetlen komponens hasonló, az emberek igazából olyanokat szeretnek látni, akik mindhárom szempontból reprezentálják őket" – tette hozzá. Ezt a megközelítést az utóbbi években néhány márka már alkalmazza, így tett például a Dove kozmetikai cég, ami a díjnyertes Valódi Szépség kampányban idősebb és teltebb modellekkel reklámozott. Más ágazatokban, különösen a divat- és a luxuscikkek területén azonban a rasszizmus és az egészségtelen kinézetű modellek elleni hadjáratok ellenére csak igen korlátozott mértékű változás érzékelhető.



Barry ügynökségeket bízott meg, hogy készítsenek nyomtatott reklámanyagokat különféle fogyasztási cikkekről, beleértve luxuscikkeket is. A reklámok egyik felében hagyományosan vonzónak tartott, 16–24 éves, fehér bőrű, nullás méretű modellek szerepeltek, míg a másik felében különféle korú, testalkatú és bőrszínű, "hús-vér" emberek. Az eredmények pedig önmagukért beszélnek. A 25 év alatti nőkön és a kínai fogyasztókon kívül – akik még mindig elsősorban a vékony, fehér bőrű, ultrakarcsú modelleket favorizálják – a megkérdezettek többsége azokat a márkákat ítélte szimpatikusabbnak, amelyek reklámjaiban a legkülönbözőbb külsejű modellek szerepeltek.

Rossz benyomás

Néhány korábbi, pszichológusok által készített tanulmány szintén arra a következtetésre jutott, hogy a túlzottan karcsú modellek a női fogyasztókban rossz benyomást keltenek. Barry tanulmánya azonban ennél is tovább megy, hiszen ő meghatározó tényezőként említi a származást és a kort. Utóbbi azért lehet különösen fontos tényező a vállalatok számára, mivel az idősebb nők nagy vásárlóerővel bírnak. A tanulmány idézi az egyik 50+ korosztályba tartozó megkérdezettet, aki gúnyosan megjegyezte egy luxusterméken látható fiatal modellel kapcsolatban: "Arculcsapás ezt a fiatal modellt mutatni, hiszen neki soha nem lenne pénze ott vásárolni, ahol nekem igen."



A kutatás egy másik lényeges felfedezése, hogy az, hogy a nők jobban szeretik az elérhető szépséget látni, nem jelenti egyben azt is, hogy ellenükre lenne a csillogás. Barry elárulta, hogy a megkérdezettek főleg azokat a modelleket favorizálták, akik úgy néznek ki, mint akik részei divatiparnak, ugyanakkor rájuk is hasonlítanak. "Ez azt érezteti velük, hogy ők maguk is részei a divatiparnak, és szépnek számítanak. Ez tehát nem csupán arról szól hogy készítünk egy egyszerű fotót egy valódi nőről."

Barry, aki korábban egy nem hagyományos modellekkel foglalkozó ügynökséget is alapított, úgy véli, hogy a cégeknek fel kell ismerniük annak szükségességét, hogy a fogyasztót fizikailag is képviselni kell. "Ha nagy divatipari kereskedő vagy, és bérelsz tíz modellt, biztosnak kell lenned abban, hogy mindegyikük a különféle megjelenésű fogyasztóid közül reprezentál egyet-egyet."



Csábító elhinni, hogy a reklámokban irreális külsejű modelleket szerepeltetni hiba, ugyanakkor a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az ilyen tanulmányokat extrém óvatossággal kezelik a kereskedelmi világban. Miközben a "valódi" külsővel rendelkező modellek számára az elmúlt években bizonyos termékskála reklámkampányai esetében megnyílt az út, addig a luxusszektor ajtaja zárva maradt előttük. A luxusmárkák ugyanis a hagyományosra hajlanak, és inkább konvencionálisan kommunikálnak.  

Paddy Barwise, a London Business School professzora szerint nagy a rés aközött, amit a nők – pláne más nők jelenlétében – mondanak egy reklámról, és aközött, hogy valójában mit vásárolnak meg. Hozzátette azonban: "Azt gondolom, hogy eltávolodunk majd a nagyon-nagyon vékony modellektől, mert egy megfogható, erős társadalmi tendencia irányul ellenük."


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés