free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A láthatatlan munkás

Borsa         Címkék: elgondolkodtató, kiállítás, munkás, trafó, vákuumzaj 0 hozzászólás

A Trafó új kiállítása a munkások helyzetét kutatja a társadalom útvesztőjében. A tárlat ugyan apró, viszont erősen gondolatébresztő. Ott jártunk a megnyitón.

A gazdasági világválság következményeként gyárak tömegei bocsátják el munkásaikat, az a dolgozó, aki eddig a társadalom láthatatlan fogaskerekeként funkcionált, hirtelen nagyon is látható problémájává válik a rendszernek. A globális kapitalizmus drámai realitását többé már mi sem bagatellizálhatjuk valami távoli, minket messziről kikerülő erőként. Hatása hozzánk is elért, az amúgy lassabban zajló folyamat drasztikus felerősödése egészen tisztán engedi látni a motivációkat és az ok-okozati összefüggéseket.

A Trafóban most nyíló kiállítás nem válaszokat ad, sőt nem is azokra keresi a választ, sokkal inkább csak okosan kérdez. Hat művész munkáin - főként dokumentumkisfilmekről és videoinstallációkról van itt szó - keresztül kísérhetjük végig a folyamat tragikumát, a munkás ábrázolását, identitáskrízisét, magát az embert.



Nem kell nagy képzelőerő annak belátására, hogy egy dolgozó munkája elvesztése után nemcsak megélhetési gondok elébe néz, de önértékelésével és személyes biztonságának labilitásával is meg kell küzdenie. A tökéletes részelemként működő alkatrész egyszerre termelő és fogyasztó, a társadalom hasznos és szükséges része, amint kiesik a gépezetből mindkét titulusa megszűnik, és első ízben válik láthatóvá a társadalom számára. Abszurdum, hogy egy politikai vagy gazdasági krízis eredményeként kap csak retorikai súlyt és odafigyelést lénye.

Ezekről a láthatatlan társadalmi tényezőkről kezdeményez diskurzust a Vákuumzaj című kiállítás. A művészet témához való hozzáállása egészen különböző nézőpontokról indít; van, aki empatikus sorsközösséget vállalva mutatja be egykor elbocsátott embereit (Chen Chieh-jen: Gyár, 2003), van, aki az abszolút külső szemlélő hideg dokumentarista pózába vágja magát (Arthur Żmijewski filmjei, 2006/2007) és van, aki a múltból merít a finom iróniához (Harun Farocki: A munkások elhagyják a gyárat, 1995).



Bár talán a kiállítás legprominensebb darabja Csákány István A holnap dolgozója című majdnem-szobra volt. A mű ugyanis nem száradt ki a megnyitóig, így csupán egy emberméretű poszter jelezte a munkafolyam végső stádiumát, és hozzá egy kis skript, amely a késedelem sajnálatos tényezőit tárta fel. Így akaratlanul és csak a kósza véletlen gunyoros fintoraként A holnap dolgozója a saját születését sem érhette meg, csupán egy műhely formátlan öntőburkában mutatkozott meg a "ma" előtt. Szellemes húzása ez a sorsnak.

Természetesen maga a szobor is bekerül majd a kiállítás anyagába egyetlen magyar illetőségű alkotásként, jelenléte azonban így is az egyik legmeghatározóbb mementója volt a témának, amellyel foglalkozni nem is annyira misszió vagy szolidáris cselekedet, mint inkább szükségszerűség. És természetesen művészi kihívás is, hiszen ezzel nem csak a világ gazdasági defektjeire replikázik az alkotó, de saját művészi világának definícióját is újraírja.



Nem pusztán illusztrációról van itt szó, sőt egészen mély rétegekig merülhetünk, a néző pedig maga döntheti el, hogy egy-egy film/kép előtt időzve mennyire kíván leásni a tragikumig. Bár mint már említettük, a társadalmi diskurzus igénye szükségszerű és nem opcionális, gondolatindítónak pedig tökéletes ez a tárlat.

Vákuumzaj - kiállítás
Részt vevő művészek: Doa ALY, CHEN Chieh-jen, CSÁKÁNY István, Harun FAROCKI, Isa ROSENBERGER, Artur ŻMIJEWSKI
Helyszín: Trafó Galéria
Megtekinthető: 2009.02.06.-03.29. között.


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés