free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Lipovszky Csenge: Beletolakodni más orrába

– pészM –         Címkék: illat, interjú, lipovszkycsenge, parfüm, trend 1 hozzászólás

A Parfüm című film óta biztosan tudjuk, hogy az illatok megszállottjai és a kevésbé fogékony sokaság közti szakadék óriási. Az ember és az illat kapcsolata. Interjú.

Lipovszky Csenge bár nem vallja magát szakértőnek, azért parfümkérdésben mi komoly fanatikusnak ítéljük. Olyan, aki a jóságos Karcsi kutyán is érez valami finom vaníliát nyaktájékon, aki imádja a párja dohányillatát, és akinek Rozi lánya is komoly ítésze: bizony, a gyermeki szaglás csalhatatlan, ott aztán nincs pardon és mismásolás a véleményezésben – anya, ez nem tetszik, mert szúr ez az illat, nem finom, ennyi. Viszont az óriási otthoni gyűjteményébe mi is bele-beleszaglászhattunk, és mint újságíró, aki most a diktafon másik oldalán ül, nagyon megkönnyítette a dolgunkat.



Borsa: - Miért fontos, hogy valakinek illata legyen, ami valami más, valami különleges?
Lipovszky Csenge: - Klisé, de mindenkinek van alapillata. Nagyon szubjektív, hogy kit érzel egy illat után nagyon megkapónak, hogy mi az, ami az illat alapján megragad, amiről azt érzed, hogy harmóniában van az ő illatösszetételével. Számomra nem fontos, hogy a másik embernek kifejezetten jó vagy extravagáns illata legyen. Az egyszerű szappanillat ugyanolyan kellemes lehet. Ha valakin nagyon finom parfümillatot érzek, nem az emberről alakítok ki véleményt, egyszerűen a parfümre figyelek, és lehet megkérdezem, hogy mit visel, de ebből nem mindig vonok le következtetéseket. Más dolog, és sokkal érdekesebbek azok, akik tudatosan használják az illatokat, és céljuk van az adott választással. Ami engem parfümkérdésben igazán izgat, az az, hogy szinte lehetetlen megfogni, hogy egy adott embernek miért pont az az illat tetszik, és ez miként van kapcsolatban a személyiséggel. Igaz lehet-e, hogy egy extrovertált személyiség egy hivalkodóbb illatot szeret és érez magáénak inkább, vagy pedig épp a szűzieseket. Többnyire nem bírok magammal, és képes vagyok metrón embereket leszólítani ez ügyben, és nem azért, mert az adott illat egyszerűen tetszett, hanem azt akarom mindig elcsípni, ami a választás mögött van, ami a tudatos sík, amit meg tudnak erről fogalmazni. Imádom a kontrasztokat, és persze mindig az derül ki, hogy mennyire szubjektív és egyéni dolog is ez.



- És hogyan választunk? Főleg mi célból?
- Szeretném leszögezni, hogy nem vagyok "szakértő", csupán "lelkes amatőr", aki egy hazai parfümtopikon fertőződött meg. Itt megosztva egymással a tapasztalatainkat, sok mindenre fény derül. Arra is például, hogy van, aki álcának használja a parfümöt, van, aki a ruházatát kiegészítendő, más csak a barátnőit másolja, mert rajtuk olyan finom volt, vagy épp feltűnni akarnak egy erős illattal.

- És az alkalom mennyire írja elő az illatot? Egyáltalán: dívik ez nálunk?
- Ó persze, sokan vannak úgy egy-egy parfüm viselésével, ahogy a szép ruhával. Alkalmi viselet, nem a hétköznapokra való, egyfajta plusz, valami ünnepélyességérzés kapcsolódik hozzá. Más viszont éppen a hétköznapokon viseli, mondván, miért ne legyen valami különleges, valami egyedi, ami feldobja ezt. Van, aki a Coco Chanelt nyáron a negyvenfokos forróságban is használja "rohangálni", más viszont szigorúan csak fekete kisestélyihez venné fel.



- Ez alapján egyáltalán beszélhetünk még ünnepi illatokról? Hiszen a reklámok sem feltétlenül az ünnepélyességet hangsúlyozzák, ellenkezőleg: trendi kistáska, benne telefon, notesz, rúzs és egy kis kiszerelésű, klasszikus Chanel, például.
- Én azt gondolom, hogy azért igyekeznek úgy pozicionálni ezeket a parfümöket (ár, külsőségek), hogy igenis érezd alkalomnak, megtiszteltetésnek, hogy ezt viselheted. Például a Chanel vagy a Dior klasszikus illatainál: igenis kapcsolódik hozzájuk valami exkluzív, ünneplős fíling. Ami ebben a történetben speciálisan magyar, az mégis az, hogy egy Chanel, az még valahol mindig az elérhetetlenséget, az eleganciát szimbolizálja, annak rangja van. Tehát a földrajzi helyzet, a társadalmi különbség is mindig hozzáadódik ezekhez, lásd: nálunk csak a kilencvenes évektől nyílt ki a világ. Ezek a szimbólumok a mai napig meghatározóak. Így kapcsolódik ide az is, hogy az illatválasztásban az emlékeink is nagyon aktívan részt vesznek, és ezek egészen rejtettek, szinte irányíthatatlan folyamatok. Amikor valakit arról faggatok, miért épp az adot illatot viseli, már nem tudja teljes mélységéig tudatosan visszafejteni. Többnyire csak kósza megérzésekről tudunk beszámolni. Például, hogy taszít minket egy illat, mert nehéznek, nagymamásnak, fojtónak érezzük, holott egyszerűen csak rossz emlékeket idéz bennünk.



- És akkor tanácsot mi alapján adsz?
- Tanácsot eddig csak a barátaimnak adtam. Beszélgetünk, és tetszik, nem tetszik alapon keresgélünk. És nagyon fontos persze megnézni, hogy egy illat hogyan bontakozik ki egy óra, három óra múlva, és akkor milyen érzés viselni. Zólyomi Zsolt, Magyarország egyedüli Orra persze már egészen más szempontok szerint választana és ajánlana. A profik már bőrtípust néznek, hogy lúgosabb vagy savasabb, hogy kávézik, dohányzik-e az illető, és ezek alapján hogyan fognak a bőrén kibomlani az illatok. Illetve tudni kell, hogy valaki miért, mire használja az illatot: szeretné, hogy körüllengje mindig, hogy biztonságot adjon, vagy csak egészen diszkréten, szinte észrevétlenül legyen vele.

1. Lipovszky Csenge: Beletolakodni más orrába
2. Édesebb, erősebb, markánsabb



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés