free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Nyers hús és főtt vitamin

Ádám Péter         Címkék: egészség, főzés, kaja, táplálkozás, vitamin 0 hozzászólás

Táplálékaink tele vannak hasznos anyagokkal, azonban ezek egy része főzés közben eltűnik, de van, ami a hő hatására válik elérhetővé. Zöldség-belgyógyászat.

Minden valamirevaló eledelben található valamilyen, a szervezetünkre pozitív hatással bíró anyag, hiszen ez lenne az ennivaló eredeti funkciója, az összes többi sütést-főzést már "csak" a tápanyagfelvétel kellemessé tétele végett muszáj elkövetni, na meg kórokozókat is remekül lehet irtani ilyen módon. Ez persze mind nagyszerű, azonban a vitaminok és társaik eléggé instabil molekulák, a legtöbbjük hő hatására széthullik, némelyiknek a vízzel gyűlik meg a baja, de olyan is akad, mint például a C-vitamin, amelyik már a fényre is érzékeny. (Próbáld ki: ha egy felvágott citromot csak úgy állni hagyunk órákon keresztül egy fényben dúskáló helyen, akkor a szerencsétlen citrom búcsút is mondhat C-vitaminja egy bizonyos százalékának.)



Viszont ha egy C-vitamin tartalmú táplálékot, mondjuk egy krumplit belehajítunk egy lábasnyi vízbe, amit aztán jó alaposan fel is forralunk, na, akkor szépen le is mondhatunk burgonyánk C-vitamin-készletének szinte az egészéről. Tehát, ha a krumplinkból ki szeretnénk élvezni a benne található C-vitamint, méghozzá a lehető legnagyobb mennyiségben, akkor bizony nyersen kéne elmajszolnunk azt, ami pedig nem igazán a legízletesebb verziója a krumplifogyasztásnak. Igaz, C-vitaminhoz elsősorban nem a burgonyán keresztül jutunk, akkor már inkább a paprika, ebben egyrészt több vitamin van, másrészt pedig nyersen is fogyasztható.



Persze nem minden vitamin olyan kényes, mint a C. Ez annak köszönhető, hogy azonkívül, hogy vitaminoknak hívják ezeket a vegyületeket, az égvilágon semmi közük nincsen egymáshoz. Éppen ezért eltérő kémiai tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek közül a legnépszerűbbek a zsírban (A, D, E, H, K) vagy vízben (B, C, P) oldhatóság. A vízben oldható vitaminok bizony érzékenyebben is reagálnak a hőre és ennek megfelelően a főzésre, sütésre is. A kizárólag húsokban található B12-es jelzésű vitamin például gyors "menekülőre" fogja, amikor főtt húst készítünk saját élvezetünkre, és bizony ajánlott inkább grillezni, vagy éppen sütni az állatot. Igaz, ezekben az esetekben is jelentős a vitaminveszteség, de jóval több marad saját használatra, mint amikor vízben főzzük. Ugyanez mind igaz a különböző zöldségekre és minden olyan táplálékra, amely vízben oldható vitaminokat tartalmaz. Vitaminfelvétel szempontjából a legjobb lenne persze nyersen fogyasztani ezeket az étkeket, de úgy meg nem lenne túlzottan ízletes. Talán a legvitamintakarékosabb megoldás a párolás lehet, bár ekkor is van némi vitaminveszteség, de jóval kevesebb, mint a főzésnél.



Mindezzel szemben a zsírban oldódó vitaminoknak nem árt (annyira) a főzés, sőt, mivel zsírban oldódnak ugye, a sütés kimondottan hasznunkra is válhat. A sárgarépa például jelentős mennyiségű béta-karotint tartalmaz (ez alakul át a májunkban A-vitaminná), viszont ha nyers formában fogyasztjuk, a béta-karotin nem felhasználható állapotban kerül a szervezetünkbe, mivel mindenféle fehérjék vannak hozzácsatlakozva. Főzés közben ezek a fehérjék lekapcsolódnak, és a karotin szabaddá válik a felhasználásra.



A vitaminokon kívül azért más hasznos anyagok is vannak táplálékunkban, ilyen mindjárt a fokhagymában képződő allicin, amely a jellegzetes szagon kívül antibakteriális hatást is kölcsönöz a fokhagymának. Az allicin alapjáraton nem található meg a fokhagymában, de amikor beleharapunk, feldaraboljuk vagy összemorzsoljuk, akkor oxigén hatására az alliin nevezetű aminosavból egy enzim allicint gyárt nekünk. Az allicin azonban meglehetősen kényes egy darab, főzés, de még párolás közben is hamar szétesik, lebomlik, és akkor lőttek a gyógyhatásnak. Ha a fokhagymát nem csak ételízesítőként szeretnénk hasznosítani, akkor nincs más választásunk: nyersen kell megenni.


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Stresszoldó ételek

Van, akin a fokhagyma, van, akin a gyömbér segít idegei megnyugtatásában.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés