free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Pilléres emlékeink II. rész: Margit híd

Borsa         Címkék: budapest, duna, margithíd, margitsziget, történelem 1 hozzászólás

A Margit híd története is kalandos, a történelem vihara nem kímélte az Y alakú büszkeségünket sem. Viszont átalakítás előtt áll: kíváncsian várjuk az eredményt.

Mi, budapestiek naponta járkálunk el mellettük, alattuk, fölöttük, sőt még rajtuk keresztül is, mégsem vesszük észre, hogy ott vannak. Ha turisták érkeznek a fővárosba, Budapest egyik jellegzetességeként mutogatjuk nekik őket, és mindenki le van nyűgözve, hogy milyen fantasztikusak, eredetiek, és milyen méltóságteljessé teszik a várost. Pedig tudjuk ezt jól mi, budapestiek is. Már annyira tudjuk, hogy az életünk részévé váltak, és kizárólag használati tárgyként tekintünk rájuk. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy Budapest világszerte egyedülálló és csodálatos látképét a Duna hídjainak is köszönheti.


Nézegess fotókat a Margit hídról!



Emlékszel, kedves Borsaolvasó, hogy az EU-csatlakozás ünnepén mezítláb lehetett sétálgatni a befüvesített Szabadság-hídon? Vagy arra, amikor becsomagolták az Erzsébet hidat? És az megvan, hogy valaki műcsontot lopott a Lánchidat őrző oroszlánok szájába? A fővárosi hidak jó sok mindent láttak már ott, a Duna felett. És nem túlzás, hogy Budapestet a hídjai tették Budapestté, hiszen az 1873-as egyesülés előtt még három külön település létezett csupán: Pest, Buda és Óbuda. A három település nem működhetett egymás nélkül, ám ehhez szükség volt az állandó hídra. 1873-ban már huszonnégy éve állt a Lánchíd, éppen épült a Margit híd és a déli vasúti átjáró. A Millenniumra lett kész a Ferenc József híd, 1903-ban adták át az Erzsébet hidat, '37-ben a Petőfit, '50-ben a hirtelen Sztálinra keresztelt Árpád hidat. A II. világháború után nem egy ideiglenes dunai átjárót is emeltek a város területén, hogy a lebombázott hidak helyett vigye a forgalmat. A pár hónap alatt épült Kossuth híd 1946-tól egészen 1960-ig állt. A híres elődöket 1995-ben a Lágymányosi, 2008-ban a Megyeri követte.

A Margit híd története természetesen a leghíresebb-legszebbel, a Lánchíddal kezdődik, ez – minden irónia nélkül – nem is lehetett volna másképp. Történt, hogy az 1870-es években a Lánchíd már annyira túlterhelt volt, hogy halaszthatatlanná vált az új híd építése.



De még mielőtt idáig jutott volna a történet, 1867 májusában Zsigmondy Vilmos bányamérnök 1200 méter mélyből feltörő, 43°C-os gyógyvízre bukkant a Margitszigeten. Ekkor merült fel az ötlet, hogy a városhoz közeli gyönyörű helyből remek fürdőközpont válhatna, és az is, hogy egységesítsék az akkor még különálló Festő-, Fürdő- és a Nyulak szigetét – erre a századfordulón a margitszigeti bejáró építésekor sor is került. A 1870-es években az áradások miatt a Margitszigetet feltöltötték, ezután hamarosan megépült a fürdő, mellette egy-két étterem, villa, a Kis- és a Nagyszálló.



A teherforgalom miatt megrongálódtak az úttest gerendái, a szerkezeti vasgerendák is meglazultak, és félő volt, hogy a híd nem bírja tovább. 1876 előtt a mai Déli és Nyugati pályaudvarokra érkező vagy tovább utazó árukat mind a Lánchídon vitték át a kereskedők Pestre. 1871-ben 11 millió gyalogos, több mint egymillió szekér, csaknem 20 ezer marha és malac és még ennél is több "aprójószág" haladt át a Lánchídon. A Lánchídtársulat monopóliumát az államnak ki kellett vásárolnia, így vált lehetségessé, hogy a Lánchíd mellett egy mérföldön belül másik átkelő épülhessen.

1. Pilléres emlékeink II. rész: Margit híd
2. Szép és olcsó



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés