free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Bringakalauz úri bringásoknak

Ádám Péter         Címkék: alkatrész, bringa, kerékpár, közlekedés, szabadidő 0 hozzászólás

Bringázni jó, mi is szeretünk nagyon, de azt sem árt tudni, hogy milyen alkatrészekkel érdemes nekivágni a városnak. Kerékpárismeretek tekeréshez.

A tavaszi időjárás kegyeinek köszönhetően egyre többen ragadnak kerékpárt, hogy a nyeregbe pattanva keresztül és kasul tekerjenek a városon, erdőn, mezőn, bármin. Van, aki kora tavasztól egészen késő őszig kizárólag bringával hajlandó közlekedni, és csak aludni száll le a nyeregből, néhányan csupán hétvégén szedik elő a masinát, hogy a gyermekkel karikázzanak néhány kört a háztömb körül, de akadnak szép számmal olyanok is, akik hosszabb, rövidebb túrákra indulnak a biciklikkel.

Teljesen mindegy, hogy ki melyik kategóriába sorolja magát, biztosra vesszük, hogy nem árt meg senkinek, ha egy kicsit tisztába tesszük a kerékpár amúgy nem túl bonyolult szerkezeti felépítését. Éppen ezért számba vettük, hogy nagyjából miből is áll egy ilyen kétkerekű (a kisgyerekeknek gyártott háromkerekűvel, illetve az egykerekű cirkuszi verziókkal most nem foglalkozunk), mit érdemes mindenképpen tudni róluk, és hogyan lehet rendben tartani az egyes alkatrészeket, hogy minél hosszabb ideig problémamentesen működhessenek.



Sokféle bicaj létezik, a legtöbbjük kiválóan alkalmazható városi közlekedésre és túrázásra is. A mi szempontunkból tehát teljesen mindegy, hogy városi, mountenbike, országúti (verseny) vagy éppen egy trekking bringa van a fenekünk alatt, mivel most nem a Tour de France-ra készülünk, és az extrém bringasportokat is hanyagolnánk egyelőre, csupán tekernénk egy jót rövid vagy hosszabb távon. "Jó bringát mindenképpen szaküzletekben érdemes vásárolni" - mondja (kicsit talán elfogultan) Huszár László, egy kerékpárbolt munkatársa. "A hipermarketekben kapható kerékpárok nem éppen a megbízhatóság csúcsai, mert nem minőségi anyagokból készülnek, ráadásul a felszerelésük is csapnivaló." Persze bicajt vásárolhatunk használtan is, a piacokon és a neten is lehet kiváló darabokat találni, viszont szakemberünk szerint a vásárláshoz mindig érdemes magunkkal cipelni egy hozzáértő figurát is.



Egy kerékpár legfontosabb része a váz, ami általában acélból vagy alumíniumból készült, de akadnak magnéziumból, illetve karbonból gyártott biciklivázak is, bár a két utóbbi anyagból készülteket igencsak borsos árakon vesztegetik. Szakértőnk szerint mind a régi, jól bevált acél, mind pedig az utóbbi években divatba jött alumínium vázak kitűnőek, masszívak és megbízhatók. Az acél előnye, hogy iszonyat tartós, egy (vagy több) életre szóló bringaváz készülhet belőle, ráadásul az anyag tulajdonságából adódóan egy baleset esetén inkább hajlik a váz, és nem törik, mint az alumínium, ami nem hanyagolható biztonsági szempont. Az acélvázas bringák általában olcsóbbak is az aluvázasoknál. Az alumínium viszont jóval könnyebb, mint az acél, és ez fontos lehet, ha például a harmadik emeleti, lift nélküli lakásunkban tároljuk a naponta használt masinát. De a gyorsabb haladás szempontjából sem mindegy a bringa súlya. (Meg persze könnyebb a fejünk fölé emelni a Critical Mass végén.)



Nyilván a második tartozékunk a kerekek lennének, mert hát nem mindegy, hogy min is gurulunk éppen. "A felnikről, amelyekhez a gumiabroncsokat rögzítik, csak annyit érdemes megemlíteni, hogy melegen ajánlott a dupla falú változat, mivel jóval erősebb a szimpla falú verziónál" - meséli a szakember. "Ezenkívül nem árt figyelni, hogy tűszelepes vagy autószelepes a felnink, ugyanis a tűszelepesbe nem lehet autószelepes tömlőt belehelyezni." Az autószelep előnye, hogy benzinkutas kompresszorokkal is nyugodtan fel lehet fújni a belsőt.



Lényeges még, hogy milyen kerékagyat használunk, hiszen ezen forog majd a bringa. Főként a hátsó agy az érdekes, hiszen ez vesz részt a bicaj meghajtásában, ehhez csatlakoznak a hátsó fogaskerekek. Lehet a kerékpárunkon fix vagy szabadonfutó (racsni) kerékagy, amikor is a fix változat tulajdonképpen rögzítve van a kerékhez, azaz nem forog a kereken belül, így ha előretekerjük, előre megy a canga, ha hátra, akkor meg hátra. Ha a kerék forog, akkor a pedált is forgatja. Ezzel ellentétben a racsnis agyak forognak a kereken belül, és lehet velük simán, hajtás nélkül gurulni is, hiszen nem forgatják a pedált. Racsniban van menetes és kazettás változat is, a különbség a rögzítés módjában van. Huszár László a kazettás verziót ajánlja inkább, mivel általában jobb minőségűek menetes társaiknál.

1. Bringakalauz úri bringásoknak
2. Fékek és váltók



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés