free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Az érzelmi kapcsolatok modellje

Borsa         Címkék: anya, gyerek, kultúra, művészet, születés 0 hozzászólás

A harmonikus vagy helytelen anya-gyerek kapcsolat minden későbbi érzelmi kapcsolat modellje. Nem csoda, hogy a művészet fantáziáját is megmozgatta a téma.

Az anyával való kapcsolat igencsak sajátos viszony, amelyet első körben a lét biztosítása és a ráutaltság határoz meg. Az anya-gyerek kapcsolat tulajdonképpen egy ösztönhelyzet, ami nem azt jelenti, hogy ne lehetne elszúrni a dolgot. Az anyával való kötelék az egész későbbi viselkedésmodorra, társas kapcsolatokra és konfliktuskezelő magatartásra is kihat. Így egészen evidens, hogy a művészetek és maguk a művészek már egészen a kezdetektől, mint főtémát ünnepelték az anyákat és az anyaságot.

Egyrészt a születés misztikuma, másrészt a különös, és egész életet meghatározó kapocs miatt. Az anyaság ábrázolása tulajdonképpen évszázadokon át változatlan maradt. Már a paleolit korban megjelentek az erős nemi jegyekkel felvértezett, telt idomú, Vénusz-típusú ábrázolások, kisplasztikák, amelyek a nő termékenységét és anyaságra való alkalmasságát hivatottak kifejezni. A nő, mint a termékenység és a természettel való kapcsolat ősi szimbóluma az ókori kultúrákban is nagy szerepet kapott, például az istennők megszemélyesítésében.

http://wysinger.homestead.com, http://hu.wikimedia.hu

Ez a kor ugyanis a születés-újjászületés gondolatkörét egyértelműen azonosította az anyasággal, az "anyaistennő" mindenhol egyet jelentett a szakrális világmindenséggel, amelynek az emberiség, és minden földi élet a gyermeke. Gondoljunk például a mezopotámiai Istárra, aki a szerelem, a viszály, a termékenység, és az anyaság megtestesítője volt, vagy az egyiptomi Íziszre, aki táplált, életet lehelt a holtakba, a termékenység, a varázslás és a nőiesség szimbólumává vált. De ott van a görögöknél Démétér is, aki már egy jóval szofisztikáltabb személyiség, de ugyanúgy az anyaság és termékenység istennőjeként tisztelték.

Később az anya, mint istennő-paradigma kikopott a képből, és helyét a teremtő férfi vette át, azonban misztikus szemlélete továbbra is megmaradt. A keresztény kultúrkörben Éva minden élő anyját testesíti meg, de ő az eredendő bűn okozója is, vagyis minden - jó és rossz is - miatta és tőle ered, és ez a dualizmus fejezi ki talán legjobban az anyaság fogalmát.

http://en.wikimedia.org
 
A Mária-kultusz megjelenésével aztán az európai kultúrkörben Mária és a gyermek Jézus sokáig az uralkodó ikonográfiája volt az anyaságnak. Szűz Máriát olyan tulajdonságokkal ruházták fel a művészek, melyek egy nő, illetve anya esetében elengedhetetlenek. A szépség, a kedvesség, a gondoskodás, a szeretet minden esetben megfigyelhető a képeken, legyen az a születéssel kapcsolatos, vagy a másik póluson álló Piéta-ábrázolás. Michelangelo klasszikusától egészen Vincent van Gogh interpretációjáig, vagy a XII. századi táblaképektől a dús reneszánsz ábrázolásokig.

Az anyaság megközelítése a művészi alkotásokban azért is igen érdekes, mert a XIX. századig a művészek túlnyomó többsége férfi volt, vagyis férfi szemmel közelítettek a nőhöz, anyához, és többnyire az idillikus, vágyott oldalát ragadták meg a témának.

A századforduló nő-művészei, mint például Mary Cassatt már a nyűgös mindennapokat is belecsempészték az anya-gyerek viszony ábrázolásába. A fürdő című képen bár jelen van a gondoskodás, de jelen van a letargia és az ellenkezés is. Vagy Alice Neel képei, aki kifejezetten kétségbeesett tekintetű, türelmetlen, nyugtalan anyákkal és ijedt vagy közönyös gyermekeikkel ábrázolja ezt a kapcsolatot, tehát a téma egészen más aspektusból kerül a fókuszba náluk.

www.anubisappraisal.com, www.peterkurth.com

De ez nem elsősorban nemi kérdés, a legmeghatározóbb itt egyértelműen a kor, melyben csupa kérdőjellel terheltek a női szerepek, és egyben az anyai szerepek is. Mi a helyes, mit kell tennie egy nőnek, hogyan kell kinéznie egy anyának, vagy az a nő, aki nem válik anyává mennyit veszít identitásából, egyáltalán a női identitás alapja valóban az anyaság kell hogy legyen? Ezek a kérdések 100 évvel ezelőtt még nem voltak kérdések, napjainkban azonban már igen, így nem csak a nő, de a férfi fejében is jelentős módosulásokon ment át az anyasági szerepkör kérdése.

De mindezek ellenére az anyafigura alapattribútumai között mégis csak a szeretet és a gondoskodás a fő mozgatóerő, Rousseau, majd később Freud is pontos képet fest a "jó anya" tulajdonságairól; az elsők között szerepel az odaadás és önfeláldozás iránti hajlam, amely szerintük a normális nőt jellemzi. Persze ez így túlzás, de az anyaszerephez valóban elengedhetetlenül fontos kitételek, az már más kérdés, hogy mennyire létszükséglet ugyanez a tulajdonsághalmaz egy anyává válni nem akaró nőnél.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés