free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Pilléres emlékeink: a maradék hidak

Borsa         Címkék: budapest, duna, építészet, híd, történelem 0 hozzászólás

Hihetetlen, de már a rómaiak is az Árpád és a Margit híd környékén keltek át a Dunán. Persze nem hidak, hanem révek segítségével. Pilléres emlékeink.

Budapest magasságában az első híd a XVI. században itt élő törökök műve volt: a két partot hajóhíd, majd repülőhíd kötötte össze. Utóbbi a kompközlekedés speciális fajtája, amikor is az átkelőket lehorgonyzott dereglyékkel vitték át a folyón. A hajóhíd fejlettebb megoldás, bár már az ókorban is használták: a szerkezet a hajókat egymás mellett felsorakoztatva biztosította a szabad átkelést. Budánál 140 évig állt török hajóhíd, és a módszer a XVII. és a XVIII. században is népszerű volt, de az átkelés e formája az egyre növekvő hajóforgalom miatt lassú és körülményes lett. A hajóhidak és repülőhidak a téli hónapokban a jegesedésnek és a zajlásnak köszönhetően teljesen használhatatlanok voltak, ennek ellenére 1849-ig, az első állandó átkelő, a Lánchíd átadásáig üzemeltek.


Nézegess a budapesti hidakat!

Budapestet a hídjai tették Budapestté, hiszen az 1873-as egyesülés előtt még három külön település létezett csupán: Pest, Buda és Óbuda. A három helység nem működhetett egymás nélkül, ám ehhez szükség volt az állandó hídra. 1873-ban már huszonnégy éve állt a Lánchíd, éppen épült a Margit híd és a déli vasúti átjáró. A Millenniumra lett kész a Ferenc József híd, 1903-ban adták át az Erzsébet hidat, 37-ben a Petőfit. A II. világháború után nem egy ideiglenes dunai átjárót is emeltek a város területén, hogy a felrobbantott hidak helyett vigye a forgalmat. 1945-ben elkezdődött az Erzsébet híd melletti pontonhíd és a Kossuth híd építése. Az előbbit november 18-án, míg az utóbbit 1946. január 20-án adták át a forgalomnak. 50-ben elkészült a hirtelen Sztálinra keresztelt Árpád híd, 52-ben pedig az újjáépített, Boráros téri Petőfi híd. A híres elődöket 1995-ben a Lágymányosi, 2008-ban a Megyeri követte.


Vasúti összekötő híd, méghozzá a déli

Eleink elég hamar rájöttek, hogy a Duna fővárosi szakaszán vasúti hidakra is szükség van. Nem is vesztegették az időt, hiszen a főváros harmadik állandó átkelője a déli vasúti összekötő lett 1877-ben. Sajnos ez sem kerülhette el a második világháborús pusztítást, de 1953-ra állt az új híd, amely mellé 1995-ben odaépült a Lágymányosi híd. A vasúti összekötő ma is hatalmas forgalmat bonyolít le, így az elmúlt években zajelnyelő lemezekkel látták el, és tompították a rezgéseket, hogy a lassan beépülgető pesti oldalon senki ne őrüljön meg a zakatolástól.


A déli testvére, az Újpesti vasúti híd

A déli összekötő testvére, az északi – hivatalos nevén az Újpesti vasúti híd – a III. és a IV. kerületet köti össze, a Népsziget fölött halad el, s a Budapest-Esztergom vasútvonal közlekedik rajta. A híd ötlete először 1892-ben merült fel, amikor az esztergomi vasútvonalé is. Utóbbi olasz tulajdonosa 1896-ra meg is építette az átkelőt, amely 1944 augusztusáig tökéletesen állta a sarat és az egyre növekvő forgalmat, de a bombázások megrongálták, majd a menekülő németek felrobbantották. Helyére ideiglenes pontonhíd került, a tehervonatok 1950-től az Árpád hídon keresztül közlekedtek, de közben elkezdődött a helyreállítás is, és az első személyvonat 55-ben már az új hídon zakatolt át. A szerkezet a 2000-es évekre elöregedett, ekkor már csak lépésben közlekedhettek itt a vonatok. 2008-ban a pilléreket megerősítették, az acélszerkezetet kicserélték. A munkálatok alatt állt elő az a vicces helyzet, hogy szuper-hiper piros kisvonatokkal a Margit híd budai hídfőtől minden átszállás nélkül el lehetett jutni Esztergomba egy kis kirándulásra. Az északi összekötő ma megint szép, a hírek szerint idén nyárra lesz teljesen kész, amikor már újra lehet rajta biciklizni és sétálni is.


Egy legendás átkelő: a Kossuth híd

A negyvenes években a háború pusztításai miatt furcsa szerkezetek jelentek meg a Dunán. Az Erzsébet híd helyén ideiglenes hajóhíd kötötte össze a két partot, de csak tavasztól őszig, mert a jégzajlás ellen ez a törékeny konstrukció védtelen volt. A pesti oldal Petőfi tere miatt a neve Petőfi-híd volt, közepe nyitható, hogy a hajók átbújhassanak. A felrobbantott Ferenc József híd helyére ideiglenes átkelő épült, de azt egy jeges ár elsodorta, ezért az új átkelőt, a Szabadság hidat rekordgyorsasággal 1946. augusztusára fel is építették. 1945 tavaszától ideiglenes cölöphíd működött a Margit híd romjainál is, de nem volt túl stabil, ezért ősszel elbontották, helyére került a Manci, egy gyalogos pontonhíd. Itt reggel nyolc és délután négy között lehetett átjutni a túlsó partra, de a háború utáni kusza viszonyok miatt csakis a személyazonosság igazolása mellett.

1. Pilléres emlékeink: a maradék hidak
2. Az új hidak



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés