free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Légi katasztrófák és repülésbiztonság

Ádám Péter         Címkék: baleset, biztonság, katasztrófa, légiközlekedés, repülőgép 5 hozzászólás

Igen elszaporodtak az utasszállító repülőkkel kapcsolatos hírek, és nem éppen pozitív tartalommal. Ennek ellenére még mindig a légi közlekedés a biztonságosabb.

Egy hónapon belül két repülőgép is az óceánba zuhant: az Air France járata június elején az Atlanti-óceánba veszett, a Yemenia (jemeni állami légitársaság) gépe pedig most kedden zuhant az Indiai-óceánba. A két gépen összesen 381 ember tartózkodott, és eddig csak egyetlen túlélő került elő, méghozzá a jemeni gép egyik gyerek utasa. Ráadásul az utóbbi időben igencsak elszaporodtak az olyan hírek, amelyekben utasszállító repülőgépek játszották a főszerepet, gondoljunk csak a US Airways gépének szerencsés kényszerleszállására a Hudson folyón. Persze minden nagyobb légi katasztrófa után felmerül a légi közlekedés biztonságának megkérdőjelezése: rövid (bár nem reprezentatív) közvélemény-kutatásunk során kiderült, hogy a legtöbben bizony nem szívesen szállnának repülőre mostanság. Nem is csodálkoznánk azon, ha a rémisztő hírek hatására többen visszamondanák a már meglévő repülőutat, és valamilyen szárazföldi vagy vízi úton indulnának neki a nyaralásnak. A statisztikák és a szakemberek azonban lényegesen mást mondanak.

http://feww.wordpress.com

Ahhoz, hogy egy repülőgép minden gond nélkül felszálljon, elrepüljön a célállomásra és aztán sikeresen landoljon igen sok dolognak kell passzolnia. A gép műszaki állapotának, a különböző technológiáknak, az időjárásnak és hát az embereknek, akik valamilyen módon javítják, ellenőrzik, vezetik a levegőben vagy éppen a földről irányítják a repülőket. (Meg persze az sem árt, ha egy-két megveszett nem akarja éppen a mi gépünket egy toronyháznak irányítani.) A legtöbb esetben ugyan minden stimmel, azonban mint mindenhol, a légi forgalomban is történnek kisebb-nagyobb hibák, amelyek folytán egy gép belehullik az óceánba. Mindezzel együtt a légi közlekedés még mindig biztonságosabb, mint a szárazföldi utazgatás.

"A statisztikák alapján évente 800-1000 halálos áldozata van a repülőgép-katasztrófáknak világszerte, ez nagyjából megegyezik a Magyarországon közúti balesetekben elhunytak számával" - vázolja az arányokat Bátori László, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Polgári Repülési Osztályának vezetője. A biztonságos repülésért egy egész komoly apparátus felel: "A légiügyi hatóságok folyamatosan ellenőrzik a gépeket és a karbantartásra minősített cégeket is. Évente komoly felülvizsgálat alá vonják a repülőket, valamint bizonyos időnként kisebb ellenőrzéseket végeznek" - meséli a Borsának a szakember. "A különböző berendezéseknek és alkatrészeknek a gyártó cég által előírt üzemideje van, ez alapján kötelező elvégezni például egy hajtómű vagy egy futómű felülvizsgálatát."

www.street-papers.com

A Plane Crash Info egy kimondottan repülőgép-balesetekre szakosodott honlap statisztikája alapján az utóbbi évtizedben a halálos áldozatokkal járó légi katasztrófák 28 százalékát okozta valamilyen műszaki probléma. Az emberi tényező viszont 56 százalékban járult hozzá a balesetekhez. "A szigorú vizsgálatok és a folyamatos karbantartás miatt a gépek általában elég biztonságosak" - mondja Bátori László. "Manapság a balesetek nagy részénél a humán faktor az, amelyik inkább meghatározó. Persze ez nem azt jelenti, hogy a pilóták hülyébbek lettek, hanem a technológia gyors fejlődése nagyobb teret enged az emberi tévedésnek. Ezért is fektetnek a légiügyi hatóságok komoly energiát a továbbképzésekre."

www.pilotgeorgia.com

A harmadik tényező, az időjárás viszont csak 8 százalékban felelős a halálos légi katasztrófákért. Bátori László szerint erős szélben egy repülőgép nem törik ketté, általában a fedélzeten rosszul rögzített tárgyak vagy emberek okoznak problémát. "Az időjárás a legtöbbször a le- és felszállást nehezíti meg, azonban már adottak azok a technológiák, amelyekkel jól meg lehet oldani egy landolást rossz látási viszonyok között is. Repülés közben is komoly tényező az időjárás, de már olyan eszközök állnak a pilóták rendelkezésére, mint a radar, amely segítségével az időjárás cellákat ki lehet kerülni, vagy a széljelző berendezés, ami a hirtelen szélirányváltozásokkal birkózik meg." A statisztikák is világosan mutatják, hogy az idő haladtával, ahogy a biztonsági technológia fejlődött, a az időjárás egyre kisebb tényező lett a repülőgép-balesetek számában.

www.flyingwithoutfear.com

A két Airbus katasztrófája között nem lát semmilyen összefüggést a szakember, hiszen két teljesen más típusú gépről van szó, és a körülmények sem voltak azonosak. Annak ellenére, hogy egyelőre még nem lehet tudni pontosan mi is történt a két géppel, nem egyfajta sorozatról van szó, és nem kell attól tartanunk, hogy mostantól folyamatosan potyogni kezdenek a repülők az égből. A számok egyértelműen a légi közlekedés biztonságának javulását mutatják, és nem valószínű, hogy ez a jövőben negatív irányba változna, sőt a technika fejlődésével még jobbak is lehetnek ezek a statisztikák. Tehát a két lezuhant gép miatt továbbra sem kell fej vesztve rohanni és lemondani a jegyfoglalást a nyári szabadságra kiszemelt célállomásra.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés