free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Nem mindegy, hogy mivel erősítjük az immunrendszert

Ádám Péter         Címkék: ásványianyagok, egészség, immunerősítő, test, vitamin 0 hozzászólás

Ilyen H1N1 sújtotta időkben fontos, hogy jól működjön az immunrendszer. Az immunerősítők nem tűnnek rossz ötletnek, de a mennyiségekre nem árt odafigyelni.

Több jel is arra mutat, hogy közeledünk a tél felé: egyre hidegebb lesz az idő, és egyre szaporodnak a különböző táplálékkiegészítőket és immunerősítőket ránk tukmálni hivatott reklámok. Ezek a rengeteg ásványi anyagot és vitamint tartalmazó készítmények tulajdonképpen abból a megfontolásból lettek kitalálva, hogy télvíz idején a szervezetünk nem kapja meg a főleg zöldségekből és gyümölcsökből beszerzett létfontosságú anyagok egy részét, így hát mesterséges úton, ömlesztett állapotban magunkba tölthetjük a hiányzó cuccot, és egészségesen, sőt vidáman kihúzhatjuk egészen tavaszig. Persze csodaszerekről nem beszélhetünk, de tény, hogy ezek az immunerősítők rengeteg, számunkra (és a bonyolult immunrendszerünknek különösen) fontos anyagot tartalmaznak, amelyeket ugyan helyes táplálkozás folyamán is "beszerezhetünk", azonban nem biztos, hogy az elegendő mennyiségben.



"Ha már úgy döntöttünk, hogy beszerzünk egy immunerősítő készítményt, nem árt átböngészni a tartalmazott anyagok listáját, sőt az is fontos információ, hogy milyen anyagból milyen mennyiséget tartalmaz a készítmény" - mondja Nagy Borbála orvos a Borsának. "Ha túl sok kerül egy bizonyos anyagból a szervezetbe, az problémákat is okozhat, hiszen nem kerül felhasználásra, vagy mint például a nátrium esetében felborítja az egészséges egyensúlyt." Persze a mennyiségek bevitele a táplálkozási szokásainktól is függ, hiszen (hogy maradjunk a nátriumnál), ha sós ételek fogyasztunk nagy szeretettel, akkor felesleges magas nátriumtartalmú készítményt beszerezni, ugyanis a vérnyomásunk fogja megsínyleni az amúgy igen hasznos nátrium többletét. A kimondottan immunerősítésre szánt készítmények azonban pont nátriumot nem tartalmaznak, ugyanis ennek nem igazán látja hasznát az immunrendszer. Annál inkább hatásos a vas, a szelén, a cink, a mangán és a vitaminok nagy része.

Mi, mire jó?

"Az immunrendszer igen sok összetevőből épül fel, ezért sokféle anyagra is van szükség ahhoz, hogy a lehető legzökkenőmentesen működhessen. Ilyen H1N1 sújtotta időkben bizony fontos, hogy minél hatékonyabban védekezzünk a kórokozók ellen" - magyarázza a doktornő. Szervezetünk védekező mechanizmusáért ugyanis a testünk különböző részei (elválasztó mirigyek, nyirokcsomók, mandulák, csontvelők, a lép és persze az egész véráram, ami eljuttatja a különféle immunsejteket a fertőzött területekre) felelősek, és igen összetett "munkával" végzik el a behatoló idegen organizmusok felderítését és elpusztítását. "Az A-vitamin például a csecsemőmirigy aktivitásának fenntartásában játszik fontos szerepet, ahol is a T-limfocita sejtek termelődnek. A C-vitamin pedig fokozza ezeknek a sejteknek a termelődését, míg az E-vitamin az antitestképzéshez szükséges" - meséli az orvosszakértő. "Az ásványi anyagok közül a vas szintén az antitestek képzésében segédkezik, de a fehérvérsejtek "előállításában" is fontos szerepet játszanak. A szelénnek szintén kiemelt funkciója van a védekező rendszerben, mivel egyrészt az E-vitaminnal működik együtt a már említett antitestek létrehozásában, másfelől pedig a fehérvérsejtek szelén nélkül nem tudnák felismerni a betolakodókat, tehát a működési mechanizmusban is nélkülözhetetlen. Cink nélkül pedig nem képződik egy, a T-sejtek éréséért felelős hormon."

Nagy Borbála szerint az ásványi anyagok és a vitaminok nemcsak közvetlenül segítik az immunrendszer működését, de közvetett hatásukat is érzékelhetjük. "Ezek a vitaminok és ásványi anyagok segítik a külső védelmi rendszerünket is, például a bőr egészséges felépítését is támogatják, ugyanis amikor sérülékeny a külső rétegünk, az megkönnyíti a kórokozók behatolását." De fentebb említett anyagok az anyagcsere különböző folyamataiban is részt vesznek, és ha ezek a folyamatok nem jól működnek, az megint csak a különböző baktériumok, vírusok, gombák elszaporodásának fog kedvezni. "Ha a metabolikus folyamatok nem a megfelelően működnek, az különböző betegségekhez vezethet, amely az immunrendszer gyengülésével jár együtt. Minden összefügg a szervezetünkben."



A táplálkozásra tehát figyelnünk kell, egyrészt az anyagcsere folyamatok helyes fenntartása miatt, másrészt pedig az immunerősítőkbe belepakolt anyagok egytől egyig megtalálhatók az ételekben is. "Vasat leginkább a húsokból, halból, tojásból nyerhetünk, de aki nem eszik állati eredetű ételeket, az kisebb mennyiségben ugyan, de talál vasat gabonamagvakban vagy száraz hüvelyes növényekben. Szelént és cinket szintén húsok és gabonafélék tartalmaznak. Vitaminok is megtalálhatók az említett élelmiszerekben, de A-vitamint vagy A-provitamint nyerhetünk még paradicsomból, répából, narancsfélékből vagy akár a spenótból is. C-vitamint zöldségekben és gyümölcsökben bőven lehet találni, persze télen ezek frissen történő beszerzése gondot okozhat" – mondja a doktornő.

Annak ellenére, hogy az immunrendszer működéséhez fontos anyagok megtalálhatóak mindennapi táplálékunkban is, szakértőnk szerint az immunerősítők használata így a téli napok közeledtével egyáltalán nem tűnik rossz ötletnek. A doktornő azonban mindenképpen ajánlja a kiegészítő készítmények tartalmát összeegyeztetni azzal, amit általában megeszünk.    



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés