free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Ambient - Barkácsolj zenét!

Borsa         Címkék: ambient, chillout, hetesipéterpál, számítógép, zene 2 hozzászólás

Szakértőnk szerint ambient zenét mindenki tud csinálni, bár a próbálkozások nagy része lassú és unalmas lesz. Most megtudjuk, mit kell érteni ambient zene alatt.

Nem tudom már melyik, minimum tíz évvel ezelőtti Sziget volt az, amikor az egészestés pörgés után valaki azt mondta, menjünk be a Cöxpont sátorba, mert az valami elmondhatatlan. Tényleg az volt, utána rendszeres látogatója lettem a "cipőmentes övezetnek". És - be kell vallanom - talán ez volt az első olyan találkozásom az ambienttel, amikor nem legyintettem rá. Kb. ebből az időből őrzök olyan emlékeket is, amikor egy-egy klasszikus szórakozóhelyen az őrült táncolás után a chill out teremben töltöttük fel magunkat - bár állítólag ott nem mindig ambient szól, nekem az is tetszett. Aztán pár évvel később az egyik barátnőm adott egy lelki segélynek is beillő cd-t, aminek az elején percekig csak a tenger morajlása, a hullámok hangja hallatszott, aztán az egész átment egy finom kis reggae-be. Akkoriban ez mindennél jobban kikapcsolt. (Sajnos azóta sem sikerült kiderítenem, pontosan mit is hallgatgattam annyira nagy lelkesedéssel.) Hát, ennyi a kapcsolatom az ambienttel, és hozzám hasonlóan sokak agyában keverednek a dolgok: most akkor a chill out is ambient, és a meditációs cd zenéje alatt is az szól? Hetesi Péter Pál segítségével most rendet teszünk az agyakban.


Hetesi Péter Pál

Hetesi Péter Pál "gépzenész" saját elmondása szerint azért lett újságíró, mert annak idején a Budai Ifjúsági Park öltözőibe és a teraszra háromféle embert engedtek be: újságírókat, a zenekarokhoz tartozó hölgyeket és zenészeket. "Zenész nem voltam, a mellméreteim nem feleltek meg az akkori szabványnak, ezért csajként nem jöttem szóba, maradt az újságírás" - meséli. Hetesi 2004-ig - ameddig aktívan újságíróként dolgozott - sok-sok szerkesztőségben megfordult, közben folyamatosan a zenészek körül nyüzsgött, és - amint mondja - mindig is a zene titkai érdekelték. "Tátrait például arról faggattam, mit lát, amikor éppen elrepül a színpadon gitározás közben" - teszi hozzá. Hetesi a zenekari stúdiókban is sokat lógott, és úgy érezte, egyre közelebb kerül ahhoz a világhoz. 1999-ben ő írta a Tátrai Band Mexicano című albumának szövegeit, ott volt a stúdióban, láthatta, hogyan készül egy profi lemez. Ám hamarosan kiderült, hogy a magyar zenekarok nem tudnak rendszeres munkát adni egy szövegírónak, hiszen nagyon ritkán akad olyan lemez, amely elkészül és meg is jelenik. Amikor 2004-ben megszűnt a lap, amelynek dolgozott, akkor egy barátja egy zeneszerkesztő programmal dobta meg. És ez betett. Három-négy hónap múlva már ideje nagy részét "zenéléssel" töltötte. Ekkoriban regisztrált a ccmixter.org nevű oldalon, amely minden legális hátteret biztosít a hobbimixelőknek. Itt, a neten ismerte meg Tóth Mártont, akivel 2008-ban "szép, nagy, befelé repülős, nyugodt" zenéket hoztak össze, ez lett a Dhammapada - mára két közös lemezük van.

Hetesi szerint a remix az a technológia, ami volt a kollázs a 1900-as évek környékén és a 10-es, 20-as években, amely azt a világot fejezi ki, ami majd nemsokára következik. "Mióta minden hang digitálisan ellopható, felhasználható, manipulálható, azóta minden összerakható egy számítógépen teljesen másképpen. A stílusok megszűnnek, mindenki olyan elemeket használ, amilyeneket csak szeretne" - részletezi.  

Mi az, hogy ambient?

"Amit ma ambient néven lehet hallgatni, az nagyon sokféle történet - mondja Hetesi -, de Magyarországon hiányoznak az olyan helyek, ahol igazi ambient szólna. Mert a szórakozóhelyekre azért járnak az emberek, hogy pörögjenek, pasizzanak, csajozzanak, vagy csak kitáncolják magukból a feszültséget. Én úgy hívom az ambientet, hogy amolyan befelé repülős zene. Olyan hely nincs az országban, ahol egy picit leülhetnél, hogy saját magaddal törődj vagy relaxálj, miközben zenét hallgatsz - mert, hogy közben például nem fogyasztasz eleget. Néhány helyen persze próbálkoznak ilyesmivel, de nem igazán működik." Hetesi szerint az igazi ambient arcok otthon ülnek a számítógépüknél, hallgatják a zenét, esetleg rajzolnak valamit közben, vagy csak belebámulnak egy gyertyába.

Mióta?


Az ambient születési legendája Brian Enóhoz kötődik, aki a 70-es évek közepén súlyos betegség miatt kórházban feküdt. A szobájában volt egy lemezjátszó is, és az egyik nap egy ismerőse feltette neki a középkori hárfalemezt, amit kért, de elfelejtette felhangosítani a készüléket. Eno így (kénytelen kelletlen) rájött, hogy létezik az a zene, ami a háttérben marad és megnyugtató. Hamarosan a Music for Airports című lemezzel jelentkezett, amelyet kifejezetten a repülőtéri várótermekbe írt, hogy a sokat várakozó, a repülés előtti feszültséggel küzdő utasok hangulatát emelje. Kiderült, hogy lehet olyan zenét írni, amelyben csupán egy-egy természeti zaj van a központban, körülötte apró kis elszórt hangokkal.

http://hilobrow.com, http://strawdogs.files.wordpress.com, http://userserve-ak.last.fm
Ambient ősapák: Eric Satie (bal), John Cage (közép) és Philip Glass (jobb)

De Hetesi szerint az ambient gyökereihez hozzátartozik a századelő kortárs muzsikája is: "Sokan Eric Satie-t tartják az irányzat egyik előfutárának. John Cage-et is a műfaj ősapjai közé szokták sorolni, mint olyat, aki nem tudta, mi az ambient, mégis ilyen zenét csinált. Szerintem még Philip Glass is idetartozik a sokszor ismételt, akkordos, szép zenéjével."

Ambient vagy chill out?

"A chill out kicsit más, hiszen az lehet a latintól a bossa nován keresztül a rockig bármi, csak laza, nyugis, nem túl hangos zene legyen, ami mellett azért még lehet beszélgetni, iszogatni is" - részletezi Hetesi.

Ambient extra

Hetesi elárulta a Borsának, hogy az igazi ambient rajongók nem egyszer feltesznek például egy Vivaldi darabot a lemezjátszóra és lelassítják 50 százalékra, hogy az eredetitől független, más hangélményben legyen részük. A végeredmény - a nagy, hömpölygős lassúság - ugyanis az ambient fő sajátossága.

Az újságíró szerint ambient zenét mindenki tud csinálni, bár a próbálkozások hetven százaléka lassú és unalmas lesz - ez az amatőrök legsűrűbben előforduló hibája. "Ha valami sokszor ismétlődik, vagy nagyon lassú, azt nagyon meg kell csinálni, vagyis ugyanúgy fel kell építeni, mint egy nagyon pörgős, tempós, három és félperces számot" - teszi hozzá. Itt derül ki számomra, hogy egyesek szerint a klasszikus ambientben még dob sem szerepel - a nagy, lassú lebegés érdekében. "Ha lefogsz egy akkordot mondjuk egy orgonán, azt sokáig lebegteted, csak néha változtatsz egy-egy hangot, az már ambient" - hangzik el. Azt is megtudom, nagy őrület az is, amikor a teljes dal arról szól, hogy "csak" fúj a szél vagy esik az eső. Persze ez nem meglepő, hiszen az ambienten belül is rengeteg alműfaj létezik, amiket egyébként nagyrészt az újságírók találtak ki - súgja meg Hetesi tanár úr.  



Az újságírótól azt is megtudom, hogy az a fajta meditációs zene, amit előre legyártott meditációs szövegek alatt hallani, nem mindig értékelhető: "Abból még jót nem hallottam. Öreg, profi zenészek azt mondják, némi fizetségért cserébe nyomnak egy kis ezót, és közben valami borzalmat hoznak létre, mert az egész nem szívből jól, hanem a piac érdekében alakul át valami eladhatóvá."

Hetesi saját buddhista meggyőződéséhez illő zenét is régóta keres, de nem talált még igazán őszinte produkcióra. "Az ambient meditációra is jó, a Dhammapada például ezt a célt is szolgálja. A klasszikus, néma meditáció ma már nem működik - ez már egy olyan világ, amelyben a meditációnak is katarzis a vége. Ez lehet akár a szex, elmélyült munka vagy alkotás" - fejtegeti a lényeget Hetesi, aki szerint nem feltétlen kell az ambientre meditálni, ha a zene jó, akkor a hallgatót úgyis magukkal ragadják a hangok.

Hetesi Péter Pál egyike azoknak, akik a számítógép segítségével lettek zeneszerzők, és ha a klasszikus értelemben nem is, bizonyos körökben ma már zenésznek számítanak. A classic "gépzenész" kultúrába főleg olyanok tartoznak, akik már a 90-es évek közepétől a számítógépükben tárolták a stúdiójukat. Nekik már sem zenei előképzettség, sem milliós stúdióköltségek nem kellenek az egykor nagy álomnak számító lemezkészítéshez - csak egy profi zeneszerkesztő program és némi kreativitás a siker kulcsa. Hetesi saját elmondása szerint mindig is arról álmodott, hogy egyszer majd az internet lesz az a hely, ahol az emberek úgy zenélhetnek együtt, hogy soha nem is találkoznak egymással. Álma valóra vált, hiszen a számítógépes formációkban - a zenemegosztó honlapoknak hála - ma már akár jamaicai dobosa és kanadai énekesnője is lehet bárkinek.


Hetesi Péter Pál és Tóth Márton - Dhammapada

Mindenki tudja, hogy az internet ennek megfelelően haza is vágta a zeneipart: a készítést, a terjesztést és a marketinget is. Öröm az ürömben, hogy ma már a világ legkevésbé ismert szegletében alakult zenekar sincs hátrányban egy amerikai zenekarhoz képest, mert ha gondolja, internetes kiadót alapít, és ott jelenteti meg a zenéit. Emiatt aztán sokan azt hiszik, hogy a netes zeneszerzésből rendesen meg lehet élni, de nem. Ugyanis már nagyon kevesen vesznek a neten zenét, még a legnagyobb sztárok sem elég keresettek. A legtöbb netező már le sem tölti a kedvenc zenéit, ma az online rádiók, a zenei közösségi oldalak a menő helyek, a legtöbben ott hallgatnak zenét. Szegény zenészek pedig az élő fellépésekből és a limitált példányszámú különlegességekből próbálnak megélni.

Hetesi szerint mégis van kiút ebből a - ahogyan ő hívja - mérgezett egér állapotból, amiben élünk. Ebben segít az ambient, erre jött létre a Dhammapada: "A lényeg, hogy azt csinálhasd, ami neked jó, amiben jól érzed magad, nem azt, amit társadalmilag elvárnak tőled. Hogy egyértelműen a szíved után menj, csak ezt vedd figyelembe, így élj, és akkor minden rendbe jön körülötted." Úgy legyen!



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés