free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Az alvászavar következményei

Borsa         Címkék: azalvászavarkövetkezményei 25 hozzászólás

A megfelelő éjjeli alvás szinte lételemünk, hiánya viszont különböző betegségeket okozhat. Az alvászavar akár a rák kockázatát is növelheti.

Tetszik vagy sem, alapvetően nappali lényeknek lettünk "programozva", ezért aztán az éjszakákat rendszerint alvással töltjük. Az alvásnak ugyanis fontos élettani funkciói vannak, és ha huzamosabb ideig elmulasztjuk ezt a fajta tevékenységet, az bizony akár halállal is végződhet. De a kevésbé drasztikus alvás-mennyiség csökkenése vagy minőségének romlása is befolyásolja mindennapjainkat, hiszen komoly teljesítményromlást, de akár különböző betegségek kialakulását is eredményezheti az alváshiány.

Mint egyéb emlős rokonaink, mi is remekül érzékeljük a nappal-éjjel ciklusok váltakozását, és a szervezetünk e ciklusok változása alapján "dönti" el, hogy ébren szorgoskodjunk, vagy éppen bevágjuk-e a szunyát. "Az ember napi ritmusán, tehát azt, hogy éber vagy alvó állapotban van, az agyban található szuprakiazmatikus mag szabályozza" - magyarázza a Borsának Friss Ákos neurobiológus. "Ez a mag impulzusokat kap a szemtől, hogy világos vagy sötét van-e a odakint, és a fény mennyiségétől függően szabályozza a melatonin nevű hormon termelődését. Fény hiányában a melatonin termelése növekszik, míg a fény hatására csökken. A melatonin aztán elvégzi azt a "munkát", amely az elalváshoz vagy éppen az ébredéshez szükséges." A melatonin többek között a szívritmusra is hatással van, amikor alacsony ennek a hormonnak a szintje, az a vérnyomás emelkedéséhez vezet, ezért aztán nappal teljes üzemmódban működhetünk.



Persze ez a belső óra simán átállítható, például az éjszakai műszakban dolgozók esetében a belső ritmus eltolódik a környezet nappal-éjjel körforgásától, így a rendszeresen éjszaka dolgozók nyugodtan tudnak nappal aludni. Viszont azok, akik rendszertelenül dolgoznak éjjel bizony megsínylik azt, hogy nincs szinkronban a belső és a külső ritmus. "Az egyik elterjedt alvászavar, amikor a belső óra valami miatt eltér a környezet által meghatározott napi ritmustól. Ilyen lehet az éjszakai munka, de a hosszú repülőutak miatt tapasztalt jetlag is, amikor több időzónán, túl gyorsan jutunk át, a belső órának egy bizonyos időre van szüksége, amíg beáll az új viszonyoknak megfelelően. Addig viszont könnyedén elalhatunk nappal, és éjszaka leszünk éberek" - mondja szakértőnk. "Komolyabb probléma lehet azonban, ha valakinél huzamosabb ideig felborul a szinkron a napi ritmus és a belső óra között. Amikor hosszú távon eltér a normál ütemezéstől a melatonin termelése, az akár súlyosabb szív- és érrendszeri megbetegedésekhez is vezethet a hormon fentebb említett vérnyomásra gyakorolt hatása miatt." Ezen kívül kutatások kimutatták, hogy az éjszakai műszakban dolgozók körében nagyobb a kockázat a rákos megbetegedésekre, mivel a melatonin egy gátló faktorként működik a rákos sejtek kialakulásában. De olyan kutatási eredmények is ismertek, amelyek szerint azoknál a nőknél, akik világosabb helyeken alszanak, magasabb a mellrák kialakulásának esélye.

A belső ritmus eltolódásán kívül persze még számos oka lehet annak, hogy nem tudunk rendesen - átlagban napi nyolc órát - aludni. A legelterjedtebb alvászavar az inszomnia, ami egyszerűen álmatlanságot jelent, és igencsak sok oka lehet annak, hogy valaki ebben a kórban szenvedjen. "Az inszomnia egyik gyakori oka az öregedés lehet, ugyanis idős korban jelentősen csökken a melatonin termelése, ami az alvás rovására fog menni. De álmatlanságot okozhat valamilyen felfokozott állapot is, stressz vagy izgalom, mondjuk egy fontos esemény miatt. Az inszomnia kialakulásáért felelős lehet még különböző gyógyszerek (főleg szívgyógyszerek) tartós szedése is" - mondja Friss Ákos. "Ennek az alvászavarnak amúgy nincsenek konkrét egészségkárosító hatásai, viszont a folyamatos álmatlanság miatti aggódás stresszt okozhat, amelynek már jól ismertek a szervezetre mért káros hatásai."



Másik gyakori oka a nem-alvásnak lehet az úgynevezett légzéssel kapcsolatos alvászavar, amely valamilyen testi probléma (például elhízás, felső légúti rendellenességek vagy magas vérnyomás) miatt jelentkezhet. Az alvászavar tulajdonképpen úgy jön létre, hogy a légzés néha megszakad, és ezáltal az agy oxigénellátása csökken, amit persze érzékel a belső rendszer, és rögtön "riadót fúj", hogy ébredni kéne, mert valami nem stimmel. Az ilyen gyakori ébredések viszont nappal álmatlansághoz, a teljesítőképesség csökkenéséhez vezetnek. A sűrű légzéskimaradások pedig hosszú távon akár a központi idegrendszer vagy szervi károsodásokat is okozhatnak.

Vannak azonban olyan tényezők, amelyek kifejezetten a nők alvását zavarhatják, és most nem a hangosan horkoló hímekre gondolunk. "A menstruációs ciklus bizonyos szakaszaiban, illetve a terhesség alatt bekövetkezett hormonális változások bizony befolyással lehetnek az alvásra is" - tudjuk meg szakértőnktől. "Ezek a problémák főleg a pihentető, mélyalvási fázist érintik, így elmarad a tényleges éjszakai pihenés, ami nyugtalanságot, fáradtságot idéz elő. A huzamosabb ideig tartó alvászavar miatt akár stressz is kialakulhat."

Az alvás tehát nem csak arról szól, hogy kipihenjük magunkat másnapra, de a kielégítő minőségű alvással az egészségünket is megóvhatjuk. A stressztől kezdve a szív- és érrendszeri betegségeken át egészen a rákig szinte bármilyen nyavalyát összeszedhetünk, ha nem vagy rendszertelenül alszunk. Szakemberek mindenképpen az orvoshoz fordulást javasolják azoknak, akiknek a fentebb felsorolt alvászavarok vagy esetleg más okok miatt nem jön álom a szemükre.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés