free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A dohánycégek nem kímélnek: most a nőket vették célba

Borsa         Címkék: dohányzás, kulturtripp, nők 8 hozzászólás

Kelet-Európában és egyes latin-amerikai országokban ma már több tinilány dohányzik, mint ahány fiú. A WHO szerint a dohányreklámok a nőkre a legveszélyesebbek.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legújabb felmérése szerint világszinten egyelőre jóval kevesebb nő dohányzik, mint férfi. A dohánygyárak számára ezért a nők jelentik azt a piacot, melyen leginkább érdemes terjeszkedniük - írja a Reuters.com.  

Szépség, szabadság, halál

A május 31-i Dohányzásellenes Világnap alkalmából a WHO tanulmányt adott ki a fiatalkori dohányzásról. Ebből kiderül többek között, hogy a világ egymilliárd dohányosának jelenleg  9 százaléka nő. Aggasztó tény azonban, hogy a vizsgált 151 ország mintegy felében legalább annyi tinilány dohányzik, mint ahány hasonló korú fiú, sőt, Chilében, Kolumbiában, Mexikóban, valamint Kelet-Európában a dohányzó tinédzserek között a lányok vannak többségben. "Egyre több és több lány szokik rá a dohányzásra. Erre nagyon komolyan oda kell figyelnünk" - emelte ki  Douglas Bettcher, a WHO dohányzásellenes kezdeményezésekért felelős igazgatója a sajtónak nyilatkozva.



Mivel a nők sokkal fogékonyabbak a divat és a szórakoztatóipar üzeneteire, ezért a dohánytermékeket népszerűsítő, agresszív reklámkampányok is rájuk a legveszélyesebbek. Különösen igaz ez a fejlődő országokban élő lányokra és asszonyokra. "A dohányreklámok azt próbálják elhitetni a nőkkel, hogy a dohányzás egyet jelent a szépséggel és a szabadsággal" - mondta Bettcher.

Évente mintegy 5 millió ember hal meg olyan betegségek - elsősorban szívroham, rák, agyvérzés - miatt, melyek kialakulásáért a dohányzás is felelőssé tehető. Közülük másfél millióan nők. Ezen felül évi 430 000 emberéletet követel a passzív dohányzás, kétharmaduk nő.

Megdöbbentő

Az Egészségügyi világszervezet által, 2003-ban kiadott dohányzásellenes egyezményt 160 ország ratifikálta, ezek közül azonban csupán 26 vezette be a dohánytermékek reklámozásának teljes tilalmát. A WHO azt szeretné elérni, hogy minél több ország csatlakozzon ehhez.

Megdöbbentő, hogy az Egyesült Államokban 2005-ben több, mint 1300 000 0000 dollárt költöttek dohányreklámokra. Japánban, ahol a férfi dohányosok aránya erősen csökkent az elmúlt években, az egyik cég rózsaszín dobozban árulja a cigarettát, hogy ezzel is vonzóbbá tegye azt a nők számára. Egy egyiptomi dohánygyár pedig ugyanebből a célból parfümös üvegre emlékeztető csomagolásba tölti termékét.



A WHO által közzétett adatokra több vezető dohányipari cég is nyilvánosan reagált. A Philip Morris International közleményt adott ki, melyben felhívták a figyelmet arra, hogy reklámjaikban nem használnak olyan képeket és egyéb tartalmakat, melyek a kiskorúak körében népszerűsítenék a dohányzást. A Marlboro-nál ellenzik a dohánytermékek reklámozásának teljes tilalmát, ugyanakkor elfogadják, hogy szükség van hatékony szabályozásokra, melyek szabnak bizonyos korlátokat, ugyanakkor meghagyják a dohánycégeknek a lehetőséget arra, hogy megfelelőképpen kommunikáljanak a nagykorú dohányosokkal.


Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés