free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Mi lehet a kórházsorozatok titka?

Szirmai Hedvig         Címkék: kórház, sorozat, televízió, tévé, vészhelyzet 2 hozzászólás

A valóságban az emberek inkább távol tartják magukat a véres és fájdalmas jelenségektől, de mindez egy tévésorozatban máris fogyaszthatóvá válik. Miért is?

Nem tudjuk, hogy az egészséges Borsaolvasók hogy vannak vele, de a mi agytekervényeinket már régóta foglalkoztatja az a kérdés, vajon miért vonzódnak a televíziónézők a betegséget, az emberi szenvedést és szerencsétlenségeket, a vért és a fájdalmat nyíltan az arcukba pakoló televíziós sorozatokhoz. Ezt boncolgatjuk most.

A dolog azért furcsa, mert a valóságban az emberek jellemzően inkább távol tartják magukat az ilyen jelenségektől és még beszélgetni sem szeretnek a különféle nyavalyáikról, mintha mindig mindenki makkegészséges lenne, vagy legalábbis annak szeretne látszani. Nem gondolnánk azt sem, hogy a televíziónézők generációi a Sikoly-Péntek13-Rémálom az Elm utcában horrortriumvirátus agyromboló hatása alatt töltötték volna kamaszkoruk fogékony éveit, és ha nem folyik sugárban a vér a képernyőn, akkor be sem kapcsolják a televíziót. Továbbá az egyébként unokaszerető szelíd nagymamák mégsem bírhatnak olyan rejtett személyiséggel, amely az emberi szenvedés és kínlódás vizuális gyakorlásában manifesztálódik. Akkor vajon honnan jött ez az egész kórházsorozatos őrület, ami immár harminc éve töretlenül töri, zúzza, fűrészeli és csiszatolja a magyar tévénézők idegvégződéseit?

www.nytimes.com

A választ nehéz egyértelműen megfogalmazni, de néhány lehetőséget azért érdemes mérlegelni. Egyrészt az emberek igenis szeretnek borzongani. Persze az alapvető, hogy csak akkor szeretjük, ha kicsöpög a fülünkön az adrenalin, ha maga a dráma nem velünk vagy valamely rokonunkkal, barátunkkal történik. A televízió pedig kiválóan eleget tesz annak az illúziónak, miszerint a tragédiák mindig másokkal történnek, betegek mindig mások lesznek, hiszen belőlünk csak egy van, tehát mi sokkal fontosabbak vagyunk másoknál, akik sokkal többen vannak, mint mi. Másrészt a sorozatkészítők rájöttek arra, hogy a nézők szeretnek olyan világokba bepillantani, amelyet titokzatosnak vagy csak simán ismeretlennek vélnek. Ha valaki kórházba kerül, akkor sem fog betegként belátni a színfalak mögé. Nem tudja, mi folyik egy műtőben, nem érti a latinul kommunikáló orvosok egyetlen szavát sem, és gőze nincs arról, hogy a háromgyerekes főorvos mit csinál a húszéves nővérkével az éjszakai ügyeletben.

http://grahamsdownunderthoughts.blogspot.com, www.generalhospital.tv

Az első magyar tévénézők az ötvenes években mit sem tudtak arról, hogy az Egyesült Államokban már elkezdődött a kórházőrület, és a nagy tévétársaságok versenyt loholtak egymással, hogy ki tud jobb orvosos/kórházas sorozatot gyártani. A sort az ABC nyitotta az ötvenes évek elején a City Hospital című szériával, amely - címéhez híven - egy kisvárosi kórház mindennapjait igyekezett bemutatni. A sorozat mai szemmel nézve rendkívül lassú és unalmas, de mégiscsak ez tekinthető minden kórházsorozat atyjának. Aztán 1961-ben indította útjára és öt évadon keresztül sugározta az NBC a Dr. Kildare című szériát, amelynek főszerepét az akkor még tejfelesszájúnak számító Richard Chamberlain játszotta. Az NBC a sikeren felbuzdulva 1964-ben elkészítette a Doctors pilotját, és ez olyan jól sikerült, hogy a széria egészen 1982 végéig műsoron maradt. A Doctorsban egyébként feltűnt a fiatal Kathleen Turner és Alec Baldwin is. Az ABC erre küldte rá 1963-ban a General Hospital című sorozatot, amely egyrészt későbbi sztárok tömkelegét vonultatta fel (Demi Moore-tól Richard Dean Andersonon keresztül Mark "Luke Skywalker" Hamillig), másrészt egészen elképesztő módon a mai napig műsoron van.

www.port.hu, www.abendblatt.de

Mi, magyarok egyébként még azt sem mondhatjuk, hogy hozzánk a tengeren túlról szivárgott be a történet, hiszen nyilván mindenki emlékszik még a joviális Szova főorvos úrra, és ki ne tudná felidézni a szocialista nőcsábász prototípusának tekinthető Blazsej doktort a Kórház a Város szélén című csehszlovák tévésorozatból? A hazai nézők a nyolcvanas évek elején találkozhattak először a baleseti sebészek mindennapjaival, és a városszéli kórház lakói és munkatársai a mai napig velünk élnek, különösen az idősebb korosztályok emlékeiben. Aztán 1985-ben berobbant a fekete erdei kórház, a Klinika, és végérvényesen megfertőzte orvososdival a honi tévénézőket. Elég komikusnak tűnhet, de még ma is sok nagymama rajong Klaus Brinkmann professzorért, és annak idején rengeteg magyar lány volt szerelmes filmbeli fiába Udóba. Pedig ha őszinték akarunk lenni, akkor be kell, hogy lássuk, a Klinika a legunalmasabb sorozatok egyike volt, amit valaha is vetítettek Magyarországon. A jelenetek sablonosak és önismétlők, a karakterek fáradtak és mesterkéltek voltak. Valószínűleg az volt a történet titka, hogy nem volt más. De ez bőven elég volt a hallatlan népszerűséghez.

www.dailypress.com, http://ewpopwatch.files.wordpress.com

1994-ben a CBS-NBC kórházszéria-háború már olyan méreteket öltött, hogy egyszerre két atombombát is bedobtak az orvosok, kórházak és nővérek között tengődő sorozatfogyasztók agyába. Míg előbbi a Chicago Hope című szériával jelentkezett, addig utóbbi a nálunk is hatalmasat robbant Vészhelyzettel (ER) jött elő. A Vészhelyzet teljesen átírta a kórházsorozatok addigi krónikáit. Egy olyan világot teremtett a képernyőn, amely ezerszeresére gyorsította fel az addigi békés unalomban csordogáló kórházas pangást. A Vészhelyzet szereplői frissek és lendületesek voltak, a sztorik kőkeményen tolták a nézők arcába a legvéresebb tragédiákat, az operatőri munka pedig (túlzás nélkül) forradalmi volt. Itt láthattuk először azt a jelenséget, hogy a kamerák a szereplők valós mozgásait jelen időben követték le. Síneken futó kamerák követték George Clooney-t, amint kezében egy gyerekkel végigrohan a folyosón, majd megvizsgálja a pupillareflexét. Ez már egy teljesen más televíziózás volt, mint ami anno, az ötvenes években elkezdődött. Ráadásul nem csak a nyílt törések és tüdővérzések váltak mindennapossá a nézők otthonában, de egész Magyarország megtanulta, hogy mi az a kisrutin, hogyan kell szakszerűen intubálni, és mit is jelent a rezidens kifejezés.

www.it.online.fr, http://expat21.files.wordpress.com

Azt gondolhattuk, hogy egy darabig nem lehet majd orvosos sztorival nagyot dobni, hiszen a Vészhelyzet még 2008-ban is ment, de ez nagy tévedés volt. Évek óta kedvenc karaktere a tévénézőknek egy bizonyos Gregory House nevű figura, akinél tahóbb orvost ember nem látott, mégis képes volt új színt vinni ebbe az orvosos/kórházas őrületbe, miközben a Grace klinika megpróbálta inkább a kezdő orvosok világára fektetni a hangsúlyt. A hasonló szériáknak azóta se szeri se száma, és ha akarnánk, se tudnánk felsorolni az összeset - egyébként nem akarjuk. Lássuk be, hogy a nézők a mai napig zabálják a kórházsorozatok minden fajtáját! Erre kiváló bizonyíték, hogy itthon az egyik kereskedelmi televízió a Jóban rosszban című évek óta futó kórházas szappanopera mellett az elmúlt hetekben indított két amerikai szériában (Trinity kórház, Mercy angyalai) is tovább játssza az orvososdit.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés