free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Megrajzolt fantázia

Szirmai Hedvig         Címkék: disney, fantázia, rajzfilm, sorozat, tévé 10 hozzászólás

Az egész rajzfilmesdi tulajdonképpen az általunk élt világ pontos ellentéte, és ez az, ami mindenkinek tetszik benne. Csak ebbe nem gondol bele senki.

Élete során minden ember belekeveredik valahogy a rajzfilmek világába, ráadásul nem is egyszer, hiszen optimális esetben három infantilis periódus is megfigyelhető mindenkinél. Először gyerekként, később a gyereket pátyolgatva szülőként, aztán pedig unokában utazva nagyszülőként ülünk a tévé előtt és nézzük a hülye rajzfilmeket. Vagy nem is olyan hülyék azok? Az animátorok felnőttek számára is készítenek rajzfilmes szériákat, sőt, olyanokat is, amelyeket a gyerekeknek kifejezetten nem kellene megnézniük. Akkor mégsem csak három rajzfilmes periódus van az életben? Hogy is van ez?

Megrajzolt fantázia

A rajzfilmsorozatokkal nyilvánvalóan gyerekként találkozik az ember először. Eleinte nem sokat ért az egészből, csak annyit érzékel, hogy anyuci leültette egy doboz elé, amiben apró színes kis izék ugrabugrálnak. (Néhány gyerek később dadaista művész lesz, de ezt most hagyjuk.) Aztán a rajzfilmek olyannyira bevésődnek a tudatunkba, hogy felnőttként is képtelenek leszünk megszabadulni attól a páratlan szabadságtól, amit a rajzfilmesek rámolnak az agyunkba. Ha valaki megnéz egy Tom & Jerry epizódot, akkor valahogy fel sem tűnik az a halomnyi képtelenség, ami bele van zsúfolva a történetbe. Ha belegondolunk, hogy a Kengyelfutó gyalogkakukkban hányszor kellene szörnyethalnia a prérifarkasnak, de mégis túlél mindent, akkor arra jutunk, hogy ez az a világ, amiben bárki szívesen létezne. Nincsenek kockázatok, ha valaki hibázik, akkor sem történik semmi, és következmények nélkül marad minden szándékos gonoszság is.

www.dan-dare.org

Az egész rajzfilmesdi tulajdonképpen az általunk élt világ pontos ellentéte, és ez az, ami mindenkinek tetszik benne, csak ebbe nem gondol bele senki. Kifejezetten a felnőtteknek készült a Menő manó című sorozat, ami pont ezt az ellentétet mutatja be a végletekig leegyszerűsítve: néhány vonallal ábrázolva a mindig újjászülető, önző énünket. Kicsit gonosz, kicsit kárörvendő, de a miénk! A poén persze feloldja a konfliktusokat, és a vicces sztorik miatt még a gyerekek is megértenek belőle ezt-azt.

Egyébként a rajzfilmekben rejlő alkotói szabadság olyan kreatív őrületet ad az animátorok kezébe, amely egyetlen másik tévés műfajban sem található meg. A Disney összes rajzfilmsorozata a képi világ miatt vált sikeressé. Gondolunk itt olyanokra, mint Plutó, Mickey egér vagy Donald kacsa klasszikus kalandjai. Itt jegyeznénk meg, hogy 1969 és 86 között a Szovjetunióban készült No, megállj csak! című sorozat méltó vetélytársa bármelyik klasszikus Disney-szériának, sőt,  megkockáztatjuk, hogy a farkas és a nyúl kalandjai az egyik legszellemesebb animációs széria, amit valaha is gyártottak.

www.disneywallpaper.net

A Disney egyébként próbálkozott verbális poénokkal is, de komoly sikereket csak néhány esetben értek el. Ilyen volt például a Micimackó, a Kacsamesék vagy a Gumimacik néhány epizódja. A stúdió sokkal többre ment az amúgy is népszerű mozifilmekből készült rajzfilmsorozatokkal, például az Aladdin vagy az Oroszlánkirály rajzfilmes remake-jeivel.

www.smh.com.au

A kommunikatív rajzfilmes poénkodás legnagyobb mestere kétségkívül a Hanna-Barbera stúdió, amely az 50-es évektől ontja magából a hülyeséget (és persze a rajzfilmeket) és olyan klasszikusokkal ajándékozott meg minket, mit a Foxi Maxi, a Frédi és Béni, a Jetson család, a Magilla gorilla, vagy minden idők legrégebb óta tartó rajzfilmszériája, a Scooby-Doo, ami annyira buta, hogy már nehéz lenne elképzelni nélküle a dolgos hétköznapokat. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a magyar szinkron rengeteget dobott a történeteken, és rendesen rápakolt az egyébként is jól kitalált eredeti poénokra. A Frédi és Béni (The Flinstons) például olyan jól sikerült - köszönhetően Romhányi József zsenialitásának -, hogy az eredeti alkotók figyelmét is felkeltette.

Mi, magyarok is jók vagyunk megrajzolt fantáziákban

A magyarok egyébként korántsem csak a szinkronban voltak jók, hiszen a poénkodós-dumálós műfajban olyan animációs sorozatokat készítettünk, mint a Frakk, a Kukori vagy a Pityke őrmester. Ezek a szériák nem folytatólagosan kitalált történetek, tehát teljesen mindegy, hogy éppen melyik részbe csöppenünk bele, hiszen mindegyik önálló epizódként is működik, és simán végig lehet rajtuk röhögni egy szabad negyedórát. Ennél jóval nagyobb rajongást és elkötelezettséget kívánnak meg azok a sorozatok, amelyek egy konkrét történetet mesélnek el sok részben, és ha valaki egyet elmulaszt, akkor komoly dramaturgiai zűrzavarba is kerülhet. Ilyen volt a Nils Holgersson csodálatos utazása a vadludakkal című svéd-szlovák-japán rajzfilmsorozat, amely 1988-as magyarországi bemutatóját követően ötvenkét héten keresztül szögezte a képernyő elé az egész országot. Ugyancsak ide sorolható a Verne klasszikusból készült 80 nap alatt a föld körül Willy Foggal, amely állati karakterekbe burkolta az eredeti történet szereplőit és világszerte óriási sikert aratott. Ebben a műfajban mi, magyarok is vitézkedtünk, hiszen a Vakáción a Mézga család vagy a Fekete István klasszikusából készített Vuk is nagyon bejött a nézőknek. Vannak persze átmeneti megoldások is, amelyre kitűnő példa a jelenleg is vetített Star Wars - The Clone Wars című széria, amely úgy meséli el a Csillagok háborúja történetét, hogy az egyes részek között van ugyan némi laza kapcsolat, de azok nagyrészt önállóan is érthetőek maradnak.

www.port.hu

A kilencvenes évektől világossá vált, hogy igenis van igény felnőtteknek szóló animációs sorozatokra, csak még nem volt egyértelmű, milyen úton is kellene elindulni - ezért aztán jó néhány próbálkozás született. Volt itt a Simpson család mezei hülyeségétől a South park buta trágárságán keresztül a Nickelodeon szürrealizmusáig minden. A jelenleg futó legnagyobb állatság talán a Totál dráma sziget című őrület, amely a televíziós valóságshow-kat karikírozza ki, mind képben, mind szövegben elképesztően sok ötletes poénnal. A hazai felnőtteknek gyártott darabok közül mindenképpen kiemelendő a dr. Bubó (Kérem a következőt!) vagy a Gusztáv, amelyek mára klasszikussá váltak.

Tematikus rajzfilmcsatornák

A rajzfilmes sorozatok népszerűsége odáig vezetett, hogy külön tematikus csatornák kezdték sugározni az animációt. Ezek kiváló terepet teremtettek az akcióhősös, pókemberes izéknek, amik elárasztották és behálózták a gyermekek agyát. Nem beszélve arról, hogy közben a világ minden csücskébe eljutott a speciális japán műfaj, az anime és újabb fejezetet nyitott a rajzfilmsorozatok világában.



Peyo, belga karikaturista vetett papírra még az ötvenes évek végén néhány manószerű kis lényt, aztán később kékre színezte őket. Ezzel útjára indította a Hupikék törpikék című mesét, amiből aztán a Hanna-Barbera stúdió (ki más?) készített tévésorozatot 1980-ban. A nézők 427 részen keresztül kísérhették figyelemmel a törpök társadalmát, amely gyakorlatilag a felnőttek világát tárja leegyszerűsítve a gyerkőcök elé. Van demokratikus vezető (Törpapa), és az egyes társadalmi rétegek mind megjelennek a különböző törpök foglalkozásában a munkásosztálytól (Törperős) az értelmiségen (Okoska), a művészen (Törpingáló, Költörp) keresztül a munkanélküliig (Lusti).

http://entertainmentwonderland.files.wordpress.com

És folytathatnánk, mert rengeteg minőségi rajzfilmsorozat született már, és szerencsére folyamatosan dolgoznak az animátorok és a stúdiók, hogy ez még jó sokáig így menjen tovább - nem csak a gyerekek örömére. Mi minden felnőttnek azt javasoljuk, hogy ha már mindenből elege van, és a stressz könyörtelenül ott kopogtat az ajtón, üljön le tíz percre és nézzen meg egy rajzfilmet!



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés