free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A napfény hatása: az is káros, ha keveset napozunk

Borsa         Címkék: d-vitamin, egészség, hatás, napfény, napozás 1 hozzászólás

Régóta alap, hogy a túl sok napfény számos káros hatással jár. A szakértők viszont újabban azt hangoztatják, hogy az is ártalmas, ha túl keveset napozunk.

Két évtizede köztudomásúnak és elfogadottnak számít, hogy a napfény káros hatásaival szemben védekeznünk kell. Belénk sulykolták, hogy 11 és 15 óra között nem ajánlott közvetlenül a napon tartózkodni és más esetekben is javasolt legalább 15-ös faktorszámú fényvédő krémmel óvni a bőrünket. Az orvostudomány a napfénnyel kapcsolatos álláspontja azonban úgy tűnik, némileg változóban van, ugyanis a kutatók szerint a túl kevés napfény is ártalmas: szerepet játszhat többek között a sclerosis multiplex, a depresszió vagy a csontritkulás kialakulásában is - írja a Daily Mail.

A tudósok szerint a testünk alapvetően képes megbirkózni azzal, ha ésszerű mennyiségű napfénynek tesszük ki, hiszen ez természetes dolog, ám a napfény káros hatásaitól való általános félelem miatt ezt a képességet lassacskán elveszítjük.



Ami egyértelmű: ha túl keveset tartózkodunk a napon, az D-vitamin-hiányhoz vezethet, ez pedig a felnőtteknél csontritkulást, a gyerekeknél pedig angolkórt okozhat. Akadnak kutatók, akik azt állítják, hogy D-vitamin-hiány növeli a prosztatarák és a koszorúér-betegség  kialakulásának kockázatát is. Dán tudósok pedig felfedezték, hogy az immunrendszer nélkülözhetetlen részének számító T-limfocitáknak az aktivitáshoz D-vitaminra van szükségük.

Azt gondolhatnánk persze, hogy megoldást jelent, ha D-vitamint viszünk be a szervezetünkbe, táplálék vagy tabletták formájában. Ez azonban nem ennyire egyszerű. A D-vitaminnak ugyanis nincs ajánlott napi beviteli mennyisége, éppen a "napfény-tényező" miatt. Egy, az Aberdeen-i Egyetemen végzett vizsgálat megállapította, hogy a kórosan elhízott nők 10 százalékkal kevesebb D-vitaminhoz jutnak, mint karcsúbb társaik. "A kapcsolat fontos. Az elhízott emberek nem jutnak elég napfényhez" - magyarázta Dr. Helen Macdonald, a kutatás egyik vezetője.

A kevés napfényből adódó D-vitamin-hiányt teszik felelőssé azért is, hogy az északi szélességen élők körében magasabb a sclerosis multiplexben szenvedők aránya. Egy friss tanulmány szerint pedig a napfény enyhíti ennek a betegségnek a tüneteit, ráadásul nem is elsősorban a D-vitaminnak, hanem az ultraibolya-sugárzásnak köszönhetően.

Napfény hiányában az agyunk sem működik megfelelően. A fény szabályozza a testünkben a szerotonin - azaz többek között a hangulatunkért felelős - és melatonin - vagyis a biológiai óránk megfelelő működéséért felelős - hormonok termelődését. A kevesebb fény kevesebb szerotonint jelent, ami pedig levertséget okoz.



Akit a felsorolt kutatási eredmények meggyőztek és úgy érzi, hogy több napfényre lenne szüksége, még mindig joggal teheti fel a kérdést, hogy mégis hogyan, mikor és mennyit tartózkodjon a napon? Nos, számos szakértő egyetért abban, hogy hetente háromszor-négyszer 15-20 percet érdemes a napon tartózkodni, méghozzá fényvédő krém nélkül. Ahhoz ugyanis, hogy a bőr D-vitamint tudjon termelni, az UVB sugarakra is szükség van, amit viszont a fényvédők megszűrnek.

Más szakemberek azonban továbbra is óvatosságra intenek. "Hogy mennyi D-vitamint tudsz termelni, számos tényezőtől függ, beleértve a bőrszínt, az életkort, a súlyt, illetve azt, hogy a világ mely táján tartózkodsz és milyen évszak van" - mondta  Stefanie Williams, a Londonban működő European Dermatology Clinic orvosigazgatója. A doktornő szerint igenis szükség van a fényvédő krémek használatára, azt pedig nem lehet általánosan megmondani, hogy mennyi időt szabad a napon tartózkodni. A legüdvösebb megoldás az lehet, ha az arcunkat minden esetben védjük a napfénytől, a karjainkat és a lábainkat viszont mértékkel, de napoztatjuk, kiegészítésképp pedig élelmiszerek és/vagy tabletta formájában viszünk be D-vitamint a szervezetünkbe.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés