free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Oversharing, azaz az én-feltárás pozitív hatásai

Trapp Henci         Címkék: énfeltárás, internet, közösségioldal, oversharing, twitter 3 hozzászólás

Van egy gondolatod? Ki vele! Postold ki, majd csiripelik a madarak, hogy mit is mondtál. Az oversharingről, vagyis az én-feltárásról és pozitív hatásairól beszélünk.

Társadalmunkban, viselkedési formáinkban, kommunikációnkban paradigmaváltás következett be. Gyökeresen megváltozott az is, hogy mit kinek mondunk el, kivel közöljük akár a legbelsőbb dolgainkat. A web 2.0, az Y-generáció, a közösségi oldalak, mind-mind nem csak lehetővé tették, de meg is követelték, hogy önmagunk bemutatásával kapcsolatban eldöntsük: hallgatunk örökre, vagy egyszer megnyílunk és mindenki számára világos lesz onnantól kezdve minden. Tudja majd a nagyvilág, hogy mikor tévedtünk el fényes nappal a gyerekkorunk óta ismert tér aluljárójában, tudni fogják, hogy mikor vagyunk betegek, szerelmesek, kielégültek, csalódottak, sikeresek. Az oversharingről beszélünk a következő sorokban, arról a dologról, amit leginkább önjellemzésként írhatunk le, de mondhatjuk azt is, hogy kitárulkozás. Nem tudjuk, hogy jó-e vagy rossz, de benne vagyunk. Lássuk, miben is!

Az oversharing önmagunk prezentációja, de nem feltétlenül a pozitív tulajdonságaink kidomborítása, hanem a mindennapok eseményeinek a megosztása. A következőképpen néz ki a Y-generáció körében ez: ébredést követően felcsatlakozunk az internetre, megnyitjuk a facebookot, a twittert, a tumblr-t, a myspace-t, és kiírjuk, hogy mit álmodtunk, mit készítünk reggelire, hogy migrénünk van, vagy éppen azt, hogy szakítottunk, szenvedünk, vagy hedonista módjára faljuk az élvezeteket. Jó kérdés, hogy ezekhez a személyes dolgokhoz kinek mi köze van. Semmi. De mi közünk van Bejja asszony zsírleszívásához? Semmi, igaz. Nos, a Y-generáció kapcsolati hálójában is hasonlóan érdektelen, de mégis sokak számára érdekes, informatív, humoros információk akadnak fenn.



Amióta lehetőségünk van a dédanyánk portájának a kerti budijáról is kitwittelni, hogy mennyire hideg van, vagy épp milyen érzés pottyantós WC-n ülni 2010-ben, azóta sokan élnek is ezzel a lehetőséggel. Napi harminc csiripelés, post, egy-egy hosszabb gondolatmenet a blogunkra és máris mindenki tud rólunk, igen még azok is könnyen szereznek be információt rólunk, akik nem ismernek, nincs egy közös ismerősük sem velünk, csak beírják a nevünket a google-ba, és meglelhetik az életünket. Éppen ezért mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mit oszt meg, de azt tudni kell, hogy "Megtartani saját véleményünket, amikor senki sem kíváncsi rá, sokkal nehezebb, mint titkot tartani".

Első pillantásra, talán nem mindenki számára szimpatikus az oversharing, viszont, ha a harmadik évezred vívmányait okosan kihasználjuk, akkor a nagy kitárulkozásnak lehetnek bizony óriási előnyei. Természetesen ezt Amerikában már felismerték, hogy micsoda potenciál van az én-feltárásnak. Penelope Trunk, aki az államok legsikeresebb HR-ese, karrier-tanácsadókén eszméletlen sikere van. Nos, ő arra buzdít mindenkit, hogy bátran vállaljuk a bukdácsolásainkat, bizarr hülyeségeinket, hiszen a personal brand egy olyan csomag, amiben ezek is benne vannak. Ma már senki nem lepődik meg azon, ha egy cég a meghirdetett állásra beérkezett pályázókat csekkolják a közösségi portálokon, rákeresnek a kereső oldalakon, és máris ezernyi találat akad, ami alapján szimpatikussá vagy éppen fordítva, ellenszenvessé válik a jelentkező. A sikerhez Penelope Trunk szerint csak bátorságra van szükség, hogy merjünk hülyének tűnni, bátran rúgjuk fel a normákat, hiszen a teljes csomag ezekkel együtt jár.

www.penelopetrunk.com

Akik eltérnek az átlagostól, vitákat generál és máris beszélnek róla, ami manapság, ebben a termékközpontú társadalomban talán fontosabb, mint egy jól szerkesztett curriculum vitae. Persze van az a pont, ami már a legnonkomformabb online világban élőknél is kiveri a biztosítéékot. Trunk kisasszony is megtette ezt, a néhány héttel ezelőtti twittelésével: "Értekezleten vagyok. Közben épp elvetélek. Hála az égnek, mert Wisconsinban bő három hetet kell össze-vissza szaladgálni egy k****tt abortuszért." Ez a csiripelése, az egész prűd Amerikában óriási felháborodást váltott ki. Még a CNN-be is behívták Penelopét, hogy beszélgessenek vele. Nos, a célját elérte a kisasszony, mivel egy jó húsz perces interjú során, a CNN-en volt alkalma elmondani, érvekkel, ellenérvekkel alátámasztva, hogy milyen a helyes personal brand építés, mellesleg megemlítette a cégét, szemezgetett a portfóliójából. Gyakorlatilag eladta magát, abban a pillanatban, amikor nyilvánosságra hozta a nyomorát, majd a botrányból előnyt kovácsolt.

Te hogy viszonyulsz a magánélet kiteregetéséhez? Ciripelsz? Posztolsz? Figyelsz, vagy még valóságban éled az életed? Vajon a közösségi oldalak által adott nyilvánosság nem a valóság?



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés