free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Vitray kezdte el hazánkban a showmankedést

Szirmai Hedvig         Címkék: műsor, show, showman, televízió, vitraytamás 2 hozzászólás

Sokszor érezzük, hogy a show-műsorok egy kaptafára készülnek, de a kulturális különbségek nem hagyják ezt. A show-műsorok fejlődése külföldön és hazánkban.

Az Egyesült Államokban a televíziós show-műsorok gyakorlatilag egyidősek magával a televíziózással. Arrafelé nagyon hamar rájöttek arra, hogy a nagy filmstúdiók látványos musicaljei vagy a Broadway grandiózus előadásai a televízióban is működni fognak. Tulajdonképpen nem is kellett mást tenni, mint a már kész produkciókat átemelni a televíziós környezetbe. Ez persze azért okozott némi problémát, hiszen az ötvenes években sokkal komolyabb korlátai voltak egy tévéműsornak, mint manapság. Nem csak a fekete-fehér formátum és a behatárolt mozgástér nehezítette a munkát, de a megfelelő személyek kiválasztása is macerás volt. Nem minden musicalsztár volt alkalmas műsorvezetőnek, sőt a fellépő művészek is sokszor annyit bénáztak, hogy az egész történet végül sokkal inkább hasonlított valami paródiaszerűségre, mint a mai értelemben vett show-műsorra.


Johnny Carson a The Tonight Show-ban

Alapvetően két fejlődési ág figyelhető meg a televíziós show-műsorokban. Az egyik a beszélgetős, talk show variáció, amikor a hangsúly elsősorban a vendégen van; a másik - az egészestés, late night show - pedig rengeteg humoros vagy meghökkentő show-elemmel, sztárvendéggel, változatos kameramozgással operál, és leginkább magáról a műsorvezetőről szól. Most ez utóbbi fejlődését vesszük górcső alá.

Míg Magyarországon még a televíziózás alapjait rakosgatták, Amerikában az NBC már 1954-ben elindította az első show-műsort The Tonight Show címmel. A műsor két legismertebb vezetője Johnny Carson és Jay Leno voltak. Innen eredeztethető az a díszletmegoldás, hogy egy stilizált városképet vetítenek a háttérbe, és ezzel próbálják azt a látszatot kelteni, hogy ők tulajdonképpen nem is egy stúdióban ülnek, hanem egy nagyváros lakóihoz szinte a saját otthonukból beszélnek. Ez a megoldás egyébként annyira népszerű lett, hogy a mai napig alkalmazzák több változatban is: néhol egy konkrét város képét vetítik a háttérbe, sőt előfordul az is, hogy a műsor ténylegesen kitelepül egy-egy forgalmas vagy látványos közterületre.

www.zimbio.com
Jay Leno a The Tonight Show-ban

Az ötvenes, hatvanas évek late night show-in persze ma már csak mosolyognánk, és rendkívül unalmasnak éreznénk őket. Mivel a fix kamerák és a stúdió korlátai nem tették lehetővé a plánok gyors váltakozásait, és a nagyszabású zenés betétek sem mindig érvényesültek, kizárólag a műsorvezető tehetségére és kisugárzására alapultak a műsorok. A show man lett az a figura, aki a produkció mondanivalóját, stílusát, belső rendszerét meghatározta. Nem véletlen, hogy idővel a show man neve a műsorok címébe is bekúszott, és egyfajta védjegyé vált.

A tengerentúlon rohamléptekkel indult be a televíziós show-biznisz, de mi, magyarok ebből mit sem érzékeltünk! Itt, a vasfüggöny mögött, a Magyar Televízióban talán csak szilveszter estére tűztek műsorra valami show-műsorszerűséget, ahol Vitray Tamás, Antal Imre és Kudlik Júlia próbálták eljátszani a show man szerepét, több kevesebb sikerrel. A stáb próbált haladni a korral, és nyilván láttak is amerikai show-műsort, de a pénz és a politikai akarat hiányában nagyon meg volt kötve a kezük, és hát, lássuk be, akkoriban nem léteztek a mai értelemben vett sztárok, akiket tömegestül be lehetett volna hívni a stúdióba. A legnagyobb magyar színészek maximum verset mondani jártak be a tévébe, és nem lehetett minden szórakoztató műsort a Koós-Hofi párosra építeni.

www.friderikusz.hu
Vitray Tamás a Csak ülök és mesélek, és a Telefere műsorokban

Aztán 1972-ben komoly áttörést jelentett, hogy a Magyar Televízió szilveszteri show-jában maga Gina Lollobrigida volt a vendég, és ráadásul viccesen táncolt Vitray Tamással és Antal Imrével. Közben lassan minden megváltozott világszerte is: mindenhol egyre több kamerával készültek a műsorok. Ráadásul a kamerák elkezdtek mozogni, ami lehetővé tette, hogy a műsorvezető felálljon, járkáljon vagy akár táncoljon a stúdióban. A technikai fejlődés, a színes tv, az új világítási és hangkeverési technikák teljesen átalakították az esti tévé show-kat. A dolog egyszerűbb, de mégis látványosabb lett, ami persze nem csak pozitív változásokat hozott. A beszélgetések tartalma egyre inkább kiüresedett, a vendégek és a produkciók sokkal bulvárosabbak és igénytelenebbek lettek. A hatvanas években még senki nem gondolta, hogy be kellene vinni a stúdióba egy embert, aki élő adásban csótányokat eszik. Még 1970-ben is nagy megrökönyödés volt Magyarországon, amikor Vitray Tamás gombot varrt egy Fakír hasára a Csak ülök és mesélek című műsorban. Ez ugyan nem tekinthető klasszikus late night show-nak, de valahonnan innen eredeztethető a hazai tévé show-k megjelenése.

Az elsők

Az első igazi amerikai formátumú show-műsorra a hazai nézőknek a vasfüggöny leomlásáig és a nyugati műholdas adások elterjedéséig kellett várniuk, hogy aztán hirtelen rájuk zuhanjon az addigra már világszerte teljesen elbulvárosodott televíziós show-műsor áradat!

www.friderikusz.hu
Friderikusz Sándor beszélget

Az első teljesen hazai gyártású, klasszikus értelemben vett egész estés late night show-t Friderikusz Sándor csinálta 1992-ben. A hatalmas nézettséget produkáló Friderikusz Show az összes létező show-elemmel dolgozott: külföldi sztárokat, neves szórakoztató produkciókat, csodabogarakat és humoristákat hívott a műsorba. Talán itt lehetett először elmondani, hogy Magyarországon valaki olyan show-műsort csinált, amely a világ bármely televíziójában megállta volna a helyét. A stúdiódíszletek is átalakultak, rengeteg mozdítható, átépíthető színpadelemmel dolgoztak. A műsorvezető különféle kellékeket vitt magával a stúdióba, amelyeket a legváratlanabb pillanatokban kapott elő, attól függően, hogy éppen kivel beszélgetett. Annak ellenére, hogy a műsor sokkal inkább a műsorvezetőről szólt, mint korábban valaha, nem kellett annyit melóznia a népszerűségért, mert a produkciók és a bulvársztárok, valamint a dinamikus kameramozgás megtöltötte a show-t tartalommal. A műsorvezetőnek inkább egyfajta koordináló, mediáló szerepe volt, amit Friderikusz később jó néhány show-műsorban egyébként kitűnően oldott meg.

Feltétlen említést kell tennünk a szintén a műsorvezető nevét viselő Fábry-show-ról, amely 1998-ban indult a Magyar Televízióban, majd egy évvel később az RTL-re költözött, és mind a mai napig töretlen népszerűségnek örvend. Fábry Sándor szerepe annyira eluralta a műsor egészét, hogy ma már tulajdonképpen egy one man show-t csinál, amiben a vendégek totálisan jelentéktelenek. Ez a tendencia egyébként világszintű jelenség, és kíváncsian várjuk, mikor alakulnak át a late night show-k humoristák vendégek nélküli viccelődésévé.

rtlklub.sajtoklub.tv/Bársony Bence
Fábry Sándor

Az ezredforduló után megjelent az az elem is, hogy a néző már a színfalak mögé is bepillanthat: láthatjuk, ahogyan a műsorvezető megérkezik a stúdióba, és a felvételre várakozó vendégeket is megleshetjük az öltözőben. Az operatőrök megmutatják a stúdió kameráit, a díszletépítőket, a felvétel közben szorgoskodó kollégákat, így a néző a saját otthonában is a stúdióba képzelheti magát. Újabban állandó zenekarok működnek közre az egyes adásokban, és a műsorkészítők megpróbálják még nagyobbra tárni a stúdiókat, hogy így is közelebb kerüljenek a nézőkhöz. Érdekes, hogy a honi televíziókban az elmúlt években jó néhány olyan show-műsor bukott meg, amelyek külföldön kifejezetten sikeresek és komoly nézettségnek örvendenek. Ez azt igazolja, hogy nincs olyan egyen-show, amely a világ bármely pontján működne, és hiába egyszerűsödött le vagy bulvárosodott el a televíziózás ezen műfaja, a kulturális különbségek és a nézői igények nem hagyják, hogy az esti show-műsorok teljesen egy kaptafára készülhessenek.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Megszületett...

A zeneiparnak új hercegnője lett: Beyonce és Jay-Z hétvégén világra jött kislányát máris mindenki imádja.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés