free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Így lehet leszokni a cigiről

FT         Címkék: leszokás, púder, szenvedély 0 hozzászólás

A káros szenvedélyektől való szabadulás kínkeservvel meghozott fogadalmairól már írtunk. Most megmutatjuk, hogyan lehet ezeket igazából be is tartani.

Az alkoholt szorongásoldóként használók heves szívdobogást kaphatnak társas helyzetekben, a nemdohányzó körömszakadtáig rág, miközben végighallgatja, hogyan gyártanak a kollégái Zippo-felpattanásokból hiphop-alapot, a drogfüggők pedig a napirendjük gyökeres átalakítására kényszerülnek. A leszokás következtében megnövekedett stressz könnyen aktiválja az elmúlt héten bemutatott, megengedő hiedelmek valamelyikét ("Ezt a feszkót nem lehet tovább bírni, rágyújtok egy jointra!"). Az elhatározás megszegése azonban alááshatja a törékeny magabiztosságot, és visszaeséshez, a luciferi kör záródásához vezethet ("Jól megcsúsztam, még egy nullánál is kevesebb vagyok... Most már mindegy, akkor hadd szóljon!").



A függőséggel kapcsolatos, torz hiedelmeink azonosítása, és azok reálisabbakkal való helyettesítése mellett, akad néhány hasznos dolog, amikkel felfegyverkezhetünk. Először is, próbáljuk meghatározni, melyek azok a szituációk, amelyeket utolsó lélegzetünkig kerülnünk kell, illetve melyek azok, amelyekbe néhány hónap múlva, megújult önbizalommal besettenkedhetünk. Aki úgy érzi, hogy a technodübörgésből kizárólag az extasy képes elviselhető zenét komponálni, jobban teszi, ha kitáncol a partikultúrából. Ha a sarki kisbüdös közönségével csak két liter bort követően tudunk szóba elegyedni, új baráti kör után kell néznünk. A legtöbb helyzet azonban a második, nem elkerülhető kategóriába tartozik.

Ha kaja után mindig rágyújtottunk, akkor ne együnk? Ha a parás ügyeinket spanglival intéztük, akkor ássuk el magunkat (hiszen hol másutt találhatnánk "stresszmentes életet")? Ha a barátokkal való bulizás során rendszeresen ájultra ittuk magunkat, akkor jöjjön a teljes izoláció, a négy fal, max internet? A fenét! Elképzelhető, hogy ha a reggeli kávé évtizedek óta a rágyújtással kapcsolódott össze, akkor most néhány hétig teával kell frissítenünk magunkat. A zenés-táncosból lehet csendes-ülős pár hétvégére, a kávézót háttérbe szoríthatja az uszoda.

Amikorra elég biztosak vagyunk magunkban - például abban, hogy nekifutunk egy alkohol- vagy cigimentes partizásnak -, és olyan társakkal vesszük körül magunkat, akik tekintettel vannak az elhatározásunkra, a korábban kedvelt tevékenységek, lassacskán visszacsoroghatnak a megszokott medrükbe.



Amit viszont képtelenség kikerülni, tologatni, az a belső stressz, az érzelmi állapotaink, a hangulatunk, magyarán: mi magunk. Aki a konferenciák előtt rendszeresen meghúzta a laposüveget, most szembetalálkozik a lámpalázzal, a megítéléstől való eltúlzott aggodalommal. Aki egész napra a konyhába zárkózott a férje elől, mondván, hogy csak itt lehet füstölni, kénytelen lesz a párkapcsolat kiüresedésével megküzdeni. Aki már az éjjeliszekrényre bekészített egy füves cigit, mert egyébként fel sem kelt volna az ágyból délelőtt, olyannyira reménytelennek és értelmetlennek látott mindent, most nekiláthat, hogy új, adaptívabb stratégiákat dolgozzon ki a depresszió ellen.

A leszokás tehát, nem egyszerűen egy rossz szokás elhagyását, hanem életformaváltást is jelent. Próbáljuk meg összegyűjteni, mik voltak a korábban örömet okozó tevékenységeink ("Imádtam jazzbalettozni, de napi két doboz Szofi mellett öt perc után kidőltem"; "Olyan jókat dumáltunk a bátyámmal régen, csak az ital miatt mostanában már szégyelltem feljárni hozzá"; "Most jövök rá, hogy a nem füves csoporttársaim ugyanúgy járnak koncertekre, és tök jól elvannak egy-két sörrel" és így tovább). Vezethetünk ún. "örömnaplót" is, amelyben összeírjuk, mi mindent csináltunk aznap, és egy százas skálán értékelve, mekkora örömforrást jelentett számunkra. Számos új dolgot kipróbálhatunk, amire korábban nem volt időnk - mert az anyag után szaladgáltunk, másnaposan hevertünk stb. -, pénzünk vagy lehetőségünk. A leszokott dohányosok a megjavult ízérzékelésükkel és szaglásukkal felcsaphatnak étteremkritikusnak, a leállt drogosok/alkoholisták számos kreatív tevékenyéségben próbálhatják ki magukat.

A leállást jelentősen megkönnyíti, ha előny-hátrány vagy költség-haszon elemzést készítünk. Ahogy fokozatosan változtatunk az életformánkon, és új tevékenységek/célok mellett köteleződünk el, úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, mennyi hosszabb távú pozitívummal jár a leszokás a szerek nyújtotta pillanatnyi élvezettel szemben (flash/rövid ideig tartó megnyugvás a cigitől kontra egészségromlás, a munka, a családi és baráti kapcsolatok elveszítése - ki-ki magának állíthatja össze a saját szubjektív mérlegét). Az addikcióktól való megszabadulás során átalakul az énkép, az identitás. Mindez kemény, sokszor évekig tartó meló, sok fájdalommal és esetleges visszaesésekkel. A feltápászkodáshoz ugyanakkor, rengeteg segítséget kaphatunk a dohányzásról való leszoktató programoktól az Amy Winehouse által ugyan megvetett, de igenis működőképes rehabokig. Nosza!



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés