free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

Tavaszi fogyókúra után: visszatérés a való életbe

Fiáth Tita         Címkék: diéta, étkezés, fogyókúra, tavaszi, viselkedés 1 hozzászólás

Diéta után nehéz visszatérni a való életbe, hogy a leadott kilók ne röppenjenek vissza egyik napról a másikra. A visszaesés lehetőségeit magunknak kell megakadályoznunk.

A "fantasztikus eper-hétvége" vagy a "maratoni tojáskúra" végeztével az éhkoppot nyelő jojó-diétázó nemcsak azt nem tudja, miből mennyit szedhet mostantól a kistányérra, de azt sem, hogyan birkózzon meg az életmódváltás nehézségeivel. Pár nap éhezést féllábon is, ugyebár: vasgolyókkal a bokánkon zárkózunk be a kisszobába, fényévnyire a terülj-asztalkámtól és a nagymamai invitálástól. Hogy hogyan lehetne a dőzstől, illetve a dőzsre csábítástól távol tartani magunkat hosszabb távon, akár az utolsó leheletünkig is, már keményebb dió.

"Hogy mit egyél meg mit ne, szerintem a kisebbik gond: ha elmúltál 13, ismered a menüt az összes magazinból - mondja egy veterán fogyózó. - Az én bajaim a heti három-négy céges vacsoránál kezdődnek, amikor nem rendelhetek főtt répát. Vagy hogy mit tegyek, amikor nagy nehezen rászánom magam a reggeli futásra, aztán cserben hagy a térdem. Legyél már egy kicsit találékonyabb, gorombít le ilyenkor a férjem, amíg meg nem gyógyulsz, irány az uszoda! Igen ám, jut eszembe, de a végleges szőrtelenítés miatt éppen növesztem a prémet fantól bokáig, így a nyilvános meztelenkedés kilőve. Ahogy mostanra a kedvem is... és rendelek egy dupla pizzát." A villámdiéták szó szerinti követése a nők jelentős hányadát szoktatta rá a perfekcionizmusra (beszédes példákért érdemes végigböngészni a fogyifórumokat, ahol a "Bűnözök-e, ha megiszok egy narancsos pezsgőtablettát víznapon?" típusú kérdések jelzik, hogy a szabály betűjéhez való ragaszkodás a szabály szelleme helyett hogyan alakítja át az étkezéshez való viszonyunkat). Míg a pár hetes drákói szigor az esetek nagy részében nem jelent problémát, addig a "Most már így kell élnem, míg világ a világ!" elkeserítő gondolata hamar a netpincér weblapjára csábít.



A működőképes életmódprogramok titka - vallják az egészségpszichológusok - a rugalmas tervezés. A párnapos diéták katonás fegyelmezettségével szemben a hosszabb távú elképzeléseinknek számba kell venniük, hogy időnként vendégségbe vagy nyaralni megyünk, megbetegszünk, kilyukad a sportcipőnk, az anyánk megsértődik, ha nem kóstoljuk meg az első baklaváját és hasonlók. Első lépésként célszerű összegyűjtenünk az "új életünket" leginkább fenyegető helyzeteket, mégpedig a veszélyesség szerinti sorrendben. "Németországban jártam egy 12 hetes programra - meséli egy egyetemista lány. - A listám első helyén az otthon ülés szerepelt. Még azt is ügyesen kezeltem, ha étterembe mentünk a csajokkal, hiszen mindenhol találtam alacsony kalóriatartalmú, egészséges kajákat. Amikor viszont a koleszszobában töltöttem az egész napot, pláne vizsgaidőszakban, egyszerűen nem bírtam az étvágyammal!"

A "kockázatos szituk" többnyire háromfélék. Az első csoportba azok a helyzetek tartoznak, amelyekben az étel vagy az étkezés jelzései szerepelnek (baráti borozás, esküvői töltekezés vagy hazaérkezés a munkából, és az első találkozás este a párunkkal, amelyet egy kiadós zabálással tervezünk megünnepelni). A második halmazba azokat a szituációkat sorolhatjuk, amelyek érzelmi jelzőingereket tartalmaznak (feldobott vagyok, ezért elmajszolok egy tábla csokit; alaposan felhúztak az irodában, emiatt muszáj megkennem négy zsíros kenyeret). Végezetül meg kell birkóznunk a nemszeretem vagy unalmas helyzetekkel is (hat hetes magolás az államvizsgára - minimum hat kiló). Miután sorrendbe szedtük a számunkra legveszélyesebbeket, ki kell dolgoznunk a reális, azaz valóban kivitelezhető válaszainkat is velük szemben.

"Egy darabig visszautasítottam minden meghívást, és otthon ültem, csak hogy ne kelljen kajálnom - emlékszik vissza a program kezdetére egy 24 éves nő. - Duplán megszívattam magam. A barátaim elmaradoztak, én meg egyre magányosabb lettem - és szokás szerint evéssel vezettem le a bánatomat." Bujkálás és a rázós helyzetek kibekkelése helyett igyekezzünk olyan megküzdési stratégiákat választani, amelyek a jó hangulat és a pozitív érzelmek fenntartása felé mozdítanak. A reakcióink lehetnek viselkedésesek - például egy házibuliban nem a konyhában lébecolunk, hanem a nagyszobában táncolunk -, illetve a gondolkodásunkkal kapcsolatosak. Amikor például depressziósnak érezzük magunkat, próbáljunk valóban az elkeseredettségünkre koncentrálni, és a negatív hangulatot befolyásolni ahelyett, hogy betömünk három hamburgert. igyekezzünk új köntösben látni, azaz átkeretezni a korábban megoldhatatlannak tartott szitukat (például elgondolkozhatunk azon, hogy valóban szörnyű benyomást keltünk-e, ha a munkavacsorán a könnyű ételeket preferáljuk - nem lehet, hogy a partnereink azt fogják gondolni, hogy a mértéktelen zabálás helyett inkább az ő mondanivalójukra koncentrálunk?). Célszerű a viselkedéses és az úgynevezett "kognitív" technikákat egyszerre alkalmazni. Vizsgaidőszakban például választhatjuk a többiekkel közös készülést a könyvtárban ahelyett, hogy otthon falnánk (viselkedéses stratégia), ugyanakkor megfigyelhetjük a pontos testérzéseinket tanulás közben (és mantrázhatjuk: "Ez izgalom és szorongás, nem pedig éhség. Sétálok egyet - ezzel sokkal jobban megnyugtatom magam, mint egy túrós táskával").



Mindenkire érvényes receptek persze nincsenek: a visszaesés szempontjából kockázatos helyzeteket, és az azokra adható válaszokat magunknak kell kidolgoznunk. Kutatások bizonyítják azonban, hogy a nők sokkal sikeresebbek, ha a terveikhez támogatókat toboroznak (vagyis néhány barátnővel együtt vágnak bele az életmódváltásba, vagy ha a férjükkel is elhitetik, hogy az esti babgulyás helyett a cézársaláta mellett is ugyanolyan jól esik a turbékolás). A listák és a támogató hálózat kiépítése mellett a leglényegesebb a perfekcionizmustól való szabadulás. Hosszú távon elsősorban arra kell figyelnünk, hogy az egyébként normális és természetes megcsúszásokkor - mint amilyen például a degesz karácsonykor - előbb-utóbb visszatérjünk a bevált útra. Önhibáztatás, önbüntetés és a borítékolt kudarcot jelentő villámkúrák nélkül.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Detektív-képző

Ha szeretnénk kideríteni férjünk megcsal-e, jelentkezzünk a Harriet Bond detektív-képző iskolába.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés