free html hit counter
 
Borsa.hu fooldal
KirakatHímtagKultúrtrippTárgyPúderÍz-iGalériák / Videók

A mániás vásárlás bajt jelez

Borsa         Címkék: divat, kirakat, mánia, vásárlás 12 hozzászólás

A vásárlás a legtöbb nőt felvidítja, de baj, ha az üresség érzésének elűzésére nincs más. Érdemes tehát a bevásárlóközpontokhoz való viszonyunkra koncentrálni kicsit.

Bizonyára mindenkivel előfordult már, hogy - miután jókora állcsúcson csapást könyvelhetett el az önértékelése - bánatában éppen nem a hűtőszekrényt, hanem a West Endet vagy a Kőbányai Bazárt készült kirámolni. Mivel főként a Borsaolvasók legnépesebb szeletét, a 25 és 45 éves kor közötti nőket fenyegeti a "kényszeres vásárlásnak" vagy "vásárlásfüggőségnek" keresztelt kórkép mumusa - vagyis a "vigaszvevő körutak" rendszeressé és irányíthatatlanná válása -, talán érdemes a bevásárlóközpontokhoz való viszonyunkra bandzsítani egy csöppet.

Noha a tudósok hajlamosak ölre menni, hogy a plázakorzózás hátterében vajon shopaholizmus vagy spendaholizmus áll-e - vagyis a fő hangsúly a termék nézegetésére/birtoklására vagy magára a költekezésre esik-e -, a magam részéről úgy gondolom, hogy annak, akit heti rendszerességgel kap el a gépszíj, és Gucci-cipők és Chanel-rúzsok halmait morzsázza le a hó végén vékonyan kent zsíros kenyérrel, voltaképpen teljesen mindegy. A megszállott vásárlók - a droghasználókhoz vagy a kényszerbetegekhez hasonlóan - csúnya ördögi körbe ragadtak, ahonnan idővel egyre nehezebb kievickélni. A kiindulási pont alapvetően valamilyen negatív érzelmi állapot (depresszió, szorongás, a megnövekedett stressz miatti feszültség, aggodalom és így tovább).

Mivel a patológiás vásárlók többségének nem áll a rendelkezésére a megfelelő megküzdési stratégia, amellyel bátran szembeszállhatna az elkeseredettségével és öngyűlöletével - vagyis nem képesek támogatást kérni a barátaiktól, vagy a konkrét problémára koncentrálva megoldani azt -, igyekeznek minél előbb szabadulni a kellemetlen emócióktól. Az érzelemkiürítés első számú eszközévé a vásárlás válik.



A polcok között tangózva, a szezon divatszíneire és vonalvezetésére koncentrálva egyfelől sikerül elterelnünk a figyelmünket a gondjainkról és önmagunkról. Főnökök, kifizetetlen csekkek és alattomos szeretők szorításában élő veréblánykákból egy pillanat alatt hatalommal bíró, a válogatás és a választás szabadságával rendelkező nagyasszonyokká avanzsálhatunk. Másfelől a hitelkártyánk újbóli és újbóli használata, a tiltott gyümölcs íze miatt - miközben a száraz kenyér plusz víz kombó képe némán ordít a tudatunk hátfelén - egyre erőteljesebb izgalomba jövünk (egyes betegek a szexuális aktushoz hasonlóan írják le a vásárlási rohamot). A serkentettség/izgatottság ideiglenesen elűzi a kezdeti depressziót, ezért úgy érezhetjük, hogy a költekezés segítségével sikeresen átléptünk egy akadályt.

Ahogy a falásrohamot követő kielégültség rövidesen undorító teltségérzésbe és gyomorfeszülésbe csap át, majd önhánytatáshoz vezet, úgy a taxiból méretes cekkerekkel kiszálló vásárlásfüggőnek is vihartempóban hervad a mosolya. Hirtelen felhangosodnak a korábban a peremre szorított, óva intő mondatok, és kitisztulnak a rémképek. Az adósok börtöne éles körvonalakkal rajzolódik ki, az önvád, a kontrollvesztés miatti szégyen és a jövővel kapcsolatos ijedtség pedig hirtelen egyszerre jutnak szóhoz. Az ördögi kör lényege tehát éppen az, hogy a kezdeti negatív érzelmek a problémamegoldás kudarcát követően még intenzívebben jelentkeznek.

Jogosan mormol káromkodáscsonkokat a bajsza alatt az, akinek feltűnik, hogy kábé havonta mutatkozik be egy-egy újabb pszichiátriai betegség, amely természetesen elsősorban nőket sújt. A nemek közötti egyenlőtlenségeket kutatók a vásárlásfüggő hölgyek nagyobb számát a neveltetéssel magyarázzák. A lányokat többnyire arra tanítjuk, hogy a vásárlás örömteli tevékenység. A kiscsajok látják ugyan a forró autóban aszalódást előnyben részesítő, unatkozó apjukat a shopping mallok előtt, de a próbafülkéből győzelemittasan előlépő anya szolgál majd követendő példaként számukra. A hirdetések és reklámok ugyancsak azt az elképzelést erősítik, hogy a vásárlás által lehetsz igazán önmagad. Az adott márka nem egyszerűen a terméket, hanem az általa felidézett életstílust és értékeket képviseli. Nem véletlen, hogy a megszállott vásárlók nem a mosóporokat vagy a szőlőcukrot, hanem elsősorban a ruhákat és a szépségápolási termékeket "gyűjtik be".



Mindazt a szimbolikus jelentést, amivel a vásárló azonosulni szeretne. Mindemellett, mivel a társadalomban a mai napig korlátozottabb a nők számára bejárható utak száma, a vásárlás az önkifejezés legkönnyebben hozzáférhető módjává, és az üresség betöltésének legkézenfekvőbb eszközévé változhat.

A lottóötöst, luxusutazást vagy éppen a fiatal arcbőrt piedesztálra helyező kultúránkban kutya nehéz ha nem is szembemenni az árral, de legalább a saját utunkat kiverekedni a sodrásban. A vásárlásfüggőség kialakulásának egyik legjobb ellenszere, ha elgondolkozunk a céljainkon. A felhalmozással szemben az önmagukért való célok - a közösséghez tartozás öröme, vagy az alkotómunka, a művészet befogadása a tudás és a fejlődés kedvéért - erősítheti a marketingesek ellen dolgozó belső immunrendszerünket.

Önmagában nem is a birtoklás problematikus, hiszen az érett személyiséget elemző kutatók egyetértenek abban, hogy az én kiterjesztése a személyes növekedés egyik lényeges eleme (vagyis mindaz vagy, amivel rendelkezel). Abban kell óvatosnak lennünk, hogy merrefelé tágítjuk az énhatárainkat: a tengerparti nyaralók, szemhéjtuskészletek és illatfelhők bekebelezésénél a szeretteink irányába haladó feloldódás jóval veszélytelenebb. Már ha a presztízsvillongások mellett a lelki egészségünk is számít valamit.



Ilyenek vagyunk

Egy leopárd mintás sállal is hazavághatjuk az amúgy egészen előnyös szerkónkat. Az utcán láttuk.

Álmoskönyv: megmondjuk mit jelent az álmod

ABC sorrend »

Fenék-tömés

Ha már a fenekünk méretével sem vagyunk elégedettek, mindössze 18 000 forintért miénk lehet egy fenék-tömés.



Add a startlaphoz
evomedia
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés